Lukiosta korkeakouluun : nuorten käsityksiä koulutusvalintaan vaikuttavista tekijöistä
Heikura, Salla-Maria (2019-05-23)
Heikura, Salla-Maria
S.-M. Heikura
23.05.2019
© 2019 Salla-Maria Heikura. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252101
Tiivistelmä
Koulutusvalinta voidaan nähdä prosessina, johon vaikuttavat useat eri tekijät. Oman kiinnostuksen merkitys nousee kuitenkin esiin useassa eri tutkimuksessa. Myös erilaiset taustatekijät, kuten oma koulumenestys, sukupuoli tai vanhempien koulutustausta voivat vaikuttaa siihen, missä koulutuspaikassa nuori jatkaa opintojaan. Koulutusvalintaan voi liittyä myös joitain vaikeuksia. Eri vaihtoehtoja voi esimerkiksi olla niin paljon, että valinta on vaikea tehdä usean mielenkiintoisen paikan väliltä. Toisaalta taas tilanne voi olla sellainen, ettei mikään koulutuspaikka tunnu kiinnostavalta.
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee nuorten käsityksiä koulutusvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät lukion abiturienttien käsitysten mukaan vaikuttavat koulutusvalintaan, ja millä tavalla nämä tekijät vaikuttavat. Teoreettinen viitekehys käsittelee suomalaista korkeakoulujärjestelmää, korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistusta, koulutusvalintaa käsitteenä sekä aiempia tutkimuksia koulutusvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Tutkielma on fenomenografinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty sähköisellä kyselyllä 39 abiturientilta. Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysia hyödyntäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulutusvalintaan vaikuttavat nuorten käsitysten mukaan useat eri tekijät, jotka jakautuvat itsestä lähteviin syihin, statustekijöihin sekä ulkoisiin tekijöihin. Nuoresta itsestä lähtevistä syistä merkittävimmäksi tekijäksi nousi oma kiinnostus haettavaa koulutuspaikkaa kohtaan. Abiturientit hakevat ensisijaisesti koulutuspaikkaan, joka kiinnostaa heitä eniten. Statustekijät liittyvät koulutuksen kautta saavutettaviin asioihin, kuten hyvään palkkaan ja työllistymiseen tulevaisuudessa. Ulkoiset tekijät taas ovat lähtöisin koulutuksen sisältöjen ulkopuolelta. Esimerkiksi koulutuspaikan sijainti tai oma lähipiiri voivat vaikuttaa valinnan tekemiseen. Koulutuksen valintamenetelmien vaikutus nousi esiin merkittävänä tekijänä, koska oman koulumenestyksen nähdään olevan yhteydessä omiin pääsymahdollisuuksiin. Myös korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistuksen vaikutus koulutusvalinnassa näkyi tässä pro gradu -tutkielmassa, vaikka uudistus jatkuu vielä vuoteen 2020 saakka.
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee nuorten käsityksiä koulutusvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät lukion abiturienttien käsitysten mukaan vaikuttavat koulutusvalintaan, ja millä tavalla nämä tekijät vaikuttavat. Teoreettinen viitekehys käsittelee suomalaista korkeakoulujärjestelmää, korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistusta, koulutusvalintaa käsitteenä sekä aiempia tutkimuksia koulutusvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Tutkielma on fenomenografinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty sähköisellä kyselyllä 39 abiturientilta. Aineisto on analysoitu fenomenografista analyysia hyödyntäen.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulutusvalintaan vaikuttavat nuorten käsitysten mukaan useat eri tekijät, jotka jakautuvat itsestä lähteviin syihin, statustekijöihin sekä ulkoisiin tekijöihin. Nuoresta itsestä lähtevistä syistä merkittävimmäksi tekijäksi nousi oma kiinnostus haettavaa koulutuspaikkaa kohtaan. Abiturientit hakevat ensisijaisesti koulutuspaikkaan, joka kiinnostaa heitä eniten. Statustekijät liittyvät koulutuksen kautta saavutettaviin asioihin, kuten hyvään palkkaan ja työllistymiseen tulevaisuudessa. Ulkoiset tekijät taas ovat lähtöisin koulutuksen sisältöjen ulkopuolelta. Esimerkiksi koulutuspaikan sijainti tai oma lähipiiri voivat vaikuttaa valinnan tekemiseen. Koulutuksen valintamenetelmien vaikutus nousi esiin merkittävänä tekijänä, koska oman koulumenestyksen nähdään olevan yhteydessä omiin pääsymahdollisuuksiin. Myös korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistuksen vaikutus koulutusvalinnassa näkyi tässä pro gradu -tutkielmassa, vaikka uudistus jatkuu vielä vuoteen 2020 saakka.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]