”Yksin ei ihan kaikkeen pysty, siihen mihin kakskymmentä muuta.” : yksiopettajaisten koulujen opettajien kokema työhyvinvointi
Koivunen, Maiju (2019-06-20)
Koivunen, Maiju
M. Koivunen
20.06.2019
© 2019 Maiju Koivunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906252629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906252629
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman päämääränä on selvittää seitsemän yksiopettajaisen koulun opettajan kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuskysymysten avulla perehdytään opettajien työhyvinvointia kuormittaviin ja tukeviin tekijöihin, sekä työyhteisön pienuuden vaikutuksia työhyvinvointiin. Yksiopettajaisia kouluja on Suomessa toukokuussa 2019 viisi kappaletta ja olen saanut tutkimukseen kaikki nämä opettajat mukaan.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusotteena käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto tutkimukseen on kerätty seitsemän yksiopettajaisen koulun opettajan puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Viisi näistä opettajista työskenteli haastattelujen aikaan yksiopettajaisessa koulussa ja kaksi opettajista oli toiminut muutama vuosi aiemmin yksiopettajaisessa koulussa. Aineiston kerääminen tapahtui tammi–maaliskuussa 2019. Haastattelut toteutettiin videopuhelun välityksellä kahta lukuun ottamatta. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan yksiopettajaisen koulun opettajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä työhönsä ja pitävät työhyvinvointiaan hyvänä. Yksiopettajaisten koulujen opettajien työhyvinvointia kuormittavat monenlaiset tekijät, kuten yhdysluokkaopetus, koulun lakkautus, henkilökohtainen elämä, kollegoiden puute, sairastuminen, työmatka sekä ongelmat työparin tai kyläyhteisön kanssa. Opettajien työhyvinvointia yksiopettajaisissa kouluissa puolestaan tukevat esimerkiksi työn vapaus, kyläyhteisö, työpari, esimies, vanhemmat, työhyvinvoinnin edistäminen ja työympäristö. Työyhteisön pienuus vaikuttaa myös opettajien työhyvinvointiin, sillä yhden opettajan koulussa työparilla on suuri merkitys, välituntivalvonnat ja sairastuminen kuormittavat sekä kollegoiden puuttuminen vaikuttaa negatiivisesti, mutta myös positiivisesti. Tutkimuksessa esiin nousi se, että monet tekijät voivat olla opettajan työhyvinvoinnille samaan aikaan kuormittava tekijä ja voimavara.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusotteena käytettiin fenomenografista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto tutkimukseen on kerätty seitsemän yksiopettajaisen koulun opettajan puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Viisi näistä opettajista työskenteli haastattelujen aikaan yksiopettajaisessa koulussa ja kaksi opettajista oli toiminut muutama vuosi aiemmin yksiopettajaisessa koulussa. Aineiston kerääminen tapahtui tammi–maaliskuussa 2019. Haastattelut toteutettiin videopuhelun välityksellä kahta lukuun ottamatta. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan yksiopettajaisen koulun opettajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä työhönsä ja pitävät työhyvinvointiaan hyvänä. Yksiopettajaisten koulujen opettajien työhyvinvointia kuormittavat monenlaiset tekijät, kuten yhdysluokkaopetus, koulun lakkautus, henkilökohtainen elämä, kollegoiden puute, sairastuminen, työmatka sekä ongelmat työparin tai kyläyhteisön kanssa. Opettajien työhyvinvointia yksiopettajaisissa kouluissa puolestaan tukevat esimerkiksi työn vapaus, kyläyhteisö, työpari, esimies, vanhemmat, työhyvinvoinnin edistäminen ja työympäristö. Työyhteisön pienuus vaikuttaa myös opettajien työhyvinvointiin, sillä yhden opettajan koulussa työparilla on suuri merkitys, välituntivalvonnat ja sairastuminen kuormittavat sekä kollegoiden puuttuminen vaikuttaa negatiivisesti, mutta myös positiivisesti. Tutkimuksessa esiin nousi se, että monet tekijät voivat olla opettajan työhyvinvoinnille samaan aikaan kuormittava tekijä ja voimavara.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]