Logaritmin perusteet
Määttä, Sami (2019-09-19)
Määttä, Sami
S. Määttä
19.09.2019
© 2019 Sami Määttä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201909212922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201909212922
Tiivistelmä
Tutkielmassa luodaan kokonaisuus, joka perustuu tieteelliseen tietoon matematiikan — ja erityisesti logaritmin — oppimisesta ja opettamisesta. Tämä tehdään tukeutumalla muutamaan yleiseen periaatteeseen ja käyttämällä niiden tarjoamia ideoita vastaamaan erilaisiin logaritmin oppimisen haasteisiin.
Tutkielmassa esitellään ensin teoreettinen viitekehys, jota seuraa perusteluosa, jossa viitekehystä käytetään oppimateriaalin sisällön perustelemiseen. Lisäksi kappaleessa näytetään miten eri tehtävät vastaavat tutkimuksissa esille nousseisiin haasteisiin, joita logaritmin oppimisessa esiintyy. Tätä kappaletta seuraa opettajan opas, jossa tehtävät esitellään yksitellen, tarjotaan vastaukset lähes kaikkiin tehtäviin ja nostetaan esille tapoja, joilla opettaja voi edistää oppimista ja materiaalin käyttöä. Opettajan oppaan jälkeen on varsinainen opiskelijan oppimateriaali ja sen lopussa tehtävien vastaukset opiskelijoille.
Oppimateriaali on erityisesti yhteisöllisen oppimisen toteuttamisen tukemiseksi ja sen periaatteita kuvaillaan Malcolm Swanin (2006) Collaborative Learning in Mathematics artikkelissa. Yhteisöllisen oppimisen kantavana voimana on yhteistyö itse opiskelijoiden ja myös opettajan välillä. Oppimateriaalin tehtävät toimivat parhaiten pienryhmätyöskentelyn ja koko luokan työskentelyn tukena, joissa opettajan rooli on olla toiminnan ohjaaja ja kannustaa opiskelijoita omien käsitysten ja perustelujen esittämiseen.
Tutkielmassa esitellään ensin teoreettinen viitekehys, jota seuraa perusteluosa, jossa viitekehystä käytetään oppimateriaalin sisällön perustelemiseen. Lisäksi kappaleessa näytetään miten eri tehtävät vastaavat tutkimuksissa esille nousseisiin haasteisiin, joita logaritmin oppimisessa esiintyy. Tätä kappaletta seuraa opettajan opas, jossa tehtävät esitellään yksitellen, tarjotaan vastaukset lähes kaikkiin tehtäviin ja nostetaan esille tapoja, joilla opettaja voi edistää oppimista ja materiaalin käyttöä. Opettajan oppaan jälkeen on varsinainen opiskelijan oppimateriaali ja sen lopussa tehtävien vastaukset opiskelijoille.
Oppimateriaali on erityisesti yhteisöllisen oppimisen toteuttamisen tukemiseksi ja sen periaatteita kuvaillaan Malcolm Swanin (2006) Collaborative Learning in Mathematics artikkelissa. Yhteisöllisen oppimisen kantavana voimana on yhteistyö itse opiskelijoiden ja myös opettajan välillä. Oppimateriaalin tehtävät toimivat parhaiten pienryhmätyöskentelyn ja koko luokan työskentelyn tukena, joissa opettajan rooli on olla toiminnan ohjaaja ja kannustaa opiskelijoita omien käsitysten ja perustelujen esittämiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]