Kasvattajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen yhteyksiä lapsen puheen kehittymiseen varhaiskasvatuksen kontekstissa
Murto, Saana (2019-12-08)
Murto, Saana
S. Murto
08.12.2019
© 2019 Saana Murto. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912103230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912103230
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee kasvattajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen yhteyksiä lapsen puheen kehitykseen. Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymyksenä minulla on toiminut kysymys: Millaisia yhteyksiä kasvattajan ja lapsen välisellä vuorovaikutuksella on lapsen puheen kehittymiseen. Tämä kysymys sisältää sekä laadun että määrän tarkastelua. Tutkielman tavoitteena on siis tarkastella kasvattajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen yhteyksiä lapsen puheen kehittymiseen.
Olen painottanut tutkimukseni varhaiskasvatuksen kontekstiin ja pyrkinyt etsimään lähdetietoa siltä pohjalta, että sen voi yhdistää nimenomaan päiväkodin kontekstiin. Kasvattajalla tässä tutkimuksessa tarkoitan ammattikasvattajia, kuten varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi sekä varhaiskasvatuksen hoitaja.
Tutkimuksessani olen käyttänyt pääpainotteisesti kotimaista lähdekirjallisuutta, mutta muutama hyvä vieraskielinen lähde oli myös hyvin yhteydessä oman tutkielmani aiheeseen. Sain hyvin tietoa erilaisista puheen kehittymiseen liittyvistä artikkeleista ja teoksista, sekä lapsen kohtaamiseen ja sosiaalisuuteen painottuvasta kirjallisuudesta. Lähteiden pohjalta nousi esiin hyvinkin vahvasti vuorovaikutuksen tärkeys yhteydessä puheen kehitykseen.
Olen painottanut tutkimukseni varhaiskasvatuksen kontekstiin ja pyrkinyt etsimään lähdetietoa siltä pohjalta, että sen voi yhdistää nimenomaan päiväkodin kontekstiin. Kasvattajalla tässä tutkimuksessa tarkoitan ammattikasvattajia, kuten varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi sekä varhaiskasvatuksen hoitaja.
Tutkimuksessani olen käyttänyt pääpainotteisesti kotimaista lähdekirjallisuutta, mutta muutama hyvä vieraskielinen lähde oli myös hyvin yhteydessä oman tutkielmani aiheeseen. Sain hyvin tietoa erilaisista puheen kehittymiseen liittyvistä artikkeleista ja teoksista, sekä lapsen kohtaamiseen ja sosiaalisuuteen painottuvasta kirjallisuudesta. Lähteiden pohjalta nousi esiin hyvinkin vahvasti vuorovaikutuksen tärkeys yhteydessä puheen kehitykseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]