Suomalaisen kaupunkiliikenteen sosiotekninen muutos : tarkastelussa mobility as a service ja liikenteen automaatio
Pönkänen, Matti (2019-12-10)
Pönkänen, Matti
M. Pönkänen
10.12.2019
© 2019 Matti Pönkänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912113239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912113239
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on käsitellä liikenteen ja informaatioteknologian välille syntyvää yhteyttä sekä sen ansiosta tapahtuvaa liikenteen muutosta. Muutoksen on katsottu synnyttävän entistä älykkäämpiä liikennejärjestelmiä. Kiihtyvän kaupungistumisprosessin takia on noussut useita huolenaiheita siitä, miten muuttovoittoiset kaupunkialueet tulevat kasvavan ihmismassan alla pysymään funktionaalisina sekä ympäristön näkökulmasta terveellisinä. Liikenteen toimivuudella tulee olemaan entistä merkittävämpi rooli ruuhkaisten kaupunkiympäristöjen maankäytössä. Älykkäät liikennejärjestelmät esittävät mahdollisuuden sujuvoittaa kaupunkialueiden liikkuvuutta sekä samalla pienentää sen päästöjä.
Tarkastelun kohteena tutkielmassa ovat liikkuminen palveluna (engl. mobility as a service) sekä automatisoidut toisiinsa kytkeytyvät kulkuneuvot (engl. connected automated vehicles). Ilmiöihin perehdytään erityisesti suomalaisen liikenteen näkökulmasta, mutta myös muita esimerkkejä maailmalta on nostettu esille. Tutkielman viitekehyksenä toimivat tietoyhteiskunnan kontekstiin liittyvät, informaatioteknologiaa hyödyntävät innovaatiot. Innovaatioiden yhteiskunnallista vaikutusta liikenteen järjestelmään tarkastellaan aluekehityksen ja -politiikan näkökulmasta. Näkökulmassa on hyödynnetty Frank Geelsin sosioteknisen muutoksen mallia, jonka avulla tarkastellaan, onko kaupunkiliikenteen muutos tapahtumassa. Myös älykkäiden liikennejärjestelmien mahdollisuuksia ja haasteita punnitaan sekä visioidaan suomalaisen kaupunkiliikenteen tulevaisuutta.
Tarkastelun kohteena tutkielmassa ovat liikkuminen palveluna (engl. mobility as a service) sekä automatisoidut toisiinsa kytkeytyvät kulkuneuvot (engl. connected automated vehicles). Ilmiöihin perehdytään erityisesti suomalaisen liikenteen näkökulmasta, mutta myös muita esimerkkejä maailmalta on nostettu esille. Tutkielman viitekehyksenä toimivat tietoyhteiskunnan kontekstiin liittyvät, informaatioteknologiaa hyödyntävät innovaatiot. Innovaatioiden yhteiskunnallista vaikutusta liikenteen järjestelmään tarkastellaan aluekehityksen ja -politiikan näkökulmasta. Näkökulmassa on hyödynnetty Frank Geelsin sosioteknisen muutoksen mallia, jonka avulla tarkastellaan, onko kaupunkiliikenteen muutos tapahtumassa. Myös älykkäiden liikennejärjestelmien mahdollisuuksia ja haasteita punnitaan sekä visioidaan suomalaisen kaupunkiliikenteen tulevaisuutta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]