Miksi teen lauluja? : ammattilauluntekijöiden kertomuksia laulunkirjoitusmotivaatiosta
Peltomaa, Anna (2019-12-17)
Peltomaa, Anna
A. Peltomaa
17.12.2019
© 2019 Anna Peltomaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912183305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912183305
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee laulunkirjoitusmotivaatiota. Kiinnostus laulunkirjoittamista kohtaan on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämä näkyy esimerkiksi valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa niin musiikin kuin taiteenkin perusopetuksen opetussisällöissä. Lauluntekijöiden koulutustarjonta on kasvanut ympäri Suomen. Lauluntekijät ja tarinat kappaleiden taustalla tuntuvat kiinnostavan myös mediaa, sillä aihe on esillä useissa tv-formaateissa. Lauluntekijät ja laulunkirjoitus ovat näkyvillä myös musiikin tutkimuskentällä.
Tutkielmani tutkimuskysymykset ovat: mikä motivoi laulunkirjoittajia tekemään lauluja ja mitkä motiivit ohjaavat laulunkirjoitusprosessin eri vaiheita? Tutkimus on toteutettu kerronnallisella tutkimusotteella ja aineisto kerätty kerronnallisina haastatteluina. Tutkimusaineisto koostuu neljästä suomalaisesta ammattilauluntekijästä. Aineiston analyysi on tehty kerronnallisen, temaattisen analyysin menetelmin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää kaksi päälukua. Ensimmäisessä luvussa kuvataan laulunkirjoittamista luovana prosessina. Luvussa määritellään laulunkirjoittamiseen liittyviä ydinkäsitteitä ja nostetaan esiin yleinen luovan prosessin malli sekä erilaisia laulunkirjoitusprosessin teoreettisia malleja. Toisessa teorialuvussa käsitellään motivaatiota psykologisena ilmiönä. Luvussa esitellään tämän tutkielman tutkimuskysymyksien kannalta hyödyllisiä motivaatioteorioita. Luvun lopussa on kootusti erilaisia laulunkirjoitusmotivaation liittyviä päätelmiä, jotka perustuvat aikaisempaan tutkimukseen.
Tutkimusaineistosta nousi esiin kahdeksan (8) pääteemaa, jotka sisältävät erilaisia motiiveja laulujen kirjoittamiselle. Lauluntekijöiden kertomuksista ilmeni laulunkirjoittamiseen liittyvän monia motivoivia tekijöitä. Aineiston perusteella laulujen tekeminen on ennen kaikkea itsessään palkitsevaa ja sisäisesti motivoivaa toimintaa. Erilaiset motiivit ohjaavat prosessia sen eri vaiheissa. Ideat toimivat yllykkeinä kappaleiden aloittamiselle, ja erilaiset konkreettiset päämäärät motivoivat kappaleiden loppuunsaattamisessa. Kertomuksissa tuli esiin myös tekijöitä, jotka eivät laulunkirjoittamiseen motivoi.
Tutkielmani tutkimuskysymykset ovat: mikä motivoi laulunkirjoittajia tekemään lauluja ja mitkä motiivit ohjaavat laulunkirjoitusprosessin eri vaiheita? Tutkimus on toteutettu kerronnallisella tutkimusotteella ja aineisto kerätty kerronnallisina haastatteluina. Tutkimusaineisto koostuu neljästä suomalaisesta ammattilauluntekijästä. Aineiston analyysi on tehty kerronnallisen, temaattisen analyysin menetelmin.
Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää kaksi päälukua. Ensimmäisessä luvussa kuvataan laulunkirjoittamista luovana prosessina. Luvussa määritellään laulunkirjoittamiseen liittyviä ydinkäsitteitä ja nostetaan esiin yleinen luovan prosessin malli sekä erilaisia laulunkirjoitusprosessin teoreettisia malleja. Toisessa teorialuvussa käsitellään motivaatiota psykologisena ilmiönä. Luvussa esitellään tämän tutkielman tutkimuskysymyksien kannalta hyödyllisiä motivaatioteorioita. Luvun lopussa on kootusti erilaisia laulunkirjoitusmotivaation liittyviä päätelmiä, jotka perustuvat aikaisempaan tutkimukseen.
Tutkimusaineistosta nousi esiin kahdeksan (8) pääteemaa, jotka sisältävät erilaisia motiiveja laulujen kirjoittamiselle. Lauluntekijöiden kertomuksista ilmeni laulunkirjoittamiseen liittyvän monia motivoivia tekijöitä. Aineiston perusteella laulujen tekeminen on ennen kaikkea itsessään palkitsevaa ja sisäisesti motivoivaa toimintaa. Erilaiset motiivit ohjaavat prosessia sen eri vaiheissa. Ideat toimivat yllykkeinä kappaleiden aloittamiselle, ja erilaiset konkreettiset päämäärät motivoivat kappaleiden loppuunsaattamisessa. Kertomuksissa tuli esiin myös tekijöitä, jotka eivät laulunkirjoittamiseen motivoi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]