Matemaattisten aineiden aineenopettajien täydennyskoulutustarpeet ja -toiveet sekä täydennyskoulutustarjonta
Pietilä, Tuuli (2020-03-24)
Pietilä, Tuuli
T. Pietilä
24.03.2020
© 2020 Tuuli Pietilä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202003251342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202003251342
Tiivistelmä
Muuttuvassa maailmassa jatkuvan oppimisen merkitys korostuu, sillä ammattitaitovaatimukset päivittyvät maailman kehityksen mukana. Opettajan ammatissa jatkuva oppiminen tarkoittaa sitä, että opettajan tulee päivittää omaa osaamistaan vastaamaan tämän päivän osaamisvaatimuksia, jotta hän kykenee opettamaan oppilailleen tulevaisuuden taitoja. On tärkeää, että opettaja osaa tunnistaa tarpeen uuden oppimiselle ja kehittää omaa osaamistaan. Vaikka opettajan työ sisältää jatkuvan oppimisen, on mielenkiintoista tietää, kuinka halukkaita opettajat ovat päivittämään ja täydentämään omaa osaamistaan esimerkiksi täydennyskoulutuksilla tai opintojen täydentämisellä.
Tutkielmassa selvitettiin, millainen tarve matemaattisten aineiden aineenopettajilla on opintojen täydentämiselle ja täydennyskoulutuksille sekä mitä he näiltä toivoivat. Tutkielmassa selvitettiin lisäksi, mitä opettajien tarpeiden ja toiveiden mukaisia koulutuksia on jo ennestään tarjolla. Tutkielmassa haluttiin myös verrata vasta valmistuvan ja kokeneen opettajan valmiuksia tietotekniikan opetuskäyttöön.
Tutkimusta varten tehtiin kyselytutkimus Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun sekä Lapin alueella toimiville matemaattisten aineiden aineenopettajille. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 76 opettajaa ja heistä 28 opettajaa on mahdollisesti kiinnostuneita täydentämään opintojaan opetettavan aineen laajuisiksi. Pienemmän aihekokonaisuuden täydennyskoulutuksesta kiinnostuneita olivat 44 opettajaa. Tutkimuksessa selvisi, että vastanneilla opettajilla ei ole kovin suurta tarvetta fysiikan opintojen täydentämiselle, mutta fysiikkaan liittyvät täydennyskoulutukset heitä kuitenkin kiinnostavat. Tarjolla olevat täydennyskoulutukset liittyvät vahvasti matematiikan opettamiseen. Fysiikan aiheisiin ja opettamiseen liittyviä täydennyskoulutuksia on hyvin vähän tarjolla.
Tutkielmassa selvitettiin, millainen tarve matemaattisten aineiden aineenopettajilla on opintojen täydentämiselle ja täydennyskoulutuksille sekä mitä he näiltä toivoivat. Tutkielmassa selvitettiin lisäksi, mitä opettajien tarpeiden ja toiveiden mukaisia koulutuksia on jo ennestään tarjolla. Tutkielmassa haluttiin myös verrata vasta valmistuvan ja kokeneen opettajan valmiuksia tietotekniikan opetuskäyttöön.
Tutkimusta varten tehtiin kyselytutkimus Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun sekä Lapin alueella toimiville matemaattisten aineiden aineenopettajille. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 76 opettajaa ja heistä 28 opettajaa on mahdollisesti kiinnostuneita täydentämään opintojaan opetettavan aineen laajuisiksi. Pienemmän aihekokonaisuuden täydennyskoulutuksesta kiinnostuneita olivat 44 opettajaa. Tutkimuksessa selvisi, että vastanneilla opettajilla ei ole kovin suurta tarvetta fysiikan opintojen täydentämiselle, mutta fysiikkaan liittyvät täydennyskoulutukset heitä kuitenkin kiinnostavat. Tarjolla olevat täydennyskoulutukset liittyvät vahvasti matematiikan opettamiseen. Fysiikan aiheisiin ja opettamiseen liittyviä täydennyskoulutuksia on hyvin vähän tarjolla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]