Oppimista tukeva arviointi ja sen edistäminen perusopetuksessa
Juntunen, Emma; Karvosenoja, Siiri (2020-04-14)
Juntunen, Emma
Karvosenoja, Siiri
E. Juntunen; S. Karvosenoja
14.04.2020
© 2020 Emma Juntunen, Siiri Karvosenoja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004151416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004151416
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tavoitteena on syventää opettajien ja opettajaopiskelijoiden ymmärrystä oppimista tukevasta arvioinnista ja sen edistämisestä perusopetuksen kontekstissa. Tutkielma toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena niin, että lukijan on mahdollista saada kokonaiskuva oppimista tukevasta arvioinnista tutkimuskysymysten näkökulmista.
Oppimisen arvioinnin tehtävänä perusopetuksessa on ohjata ja kannustaa oppimista sekä kehittää oppilaan itsearviointitaitoja. Arvioinnin painopiste on oppimista edistävässä arvioinnissa, josta suuri osa on vuorovaikutusta. Oppimisen edistämisellä arvioinnin keinoin pyritään siihen, että oppiminen etenee kohti tavoitteiden saavuttamista. Ennen oppilaita arvioitiin suhteellisesti. Nykyisin arviointi on tavoite- ja kriteeriperustaista. Tämä tarkoittaa, että arviointi on oppilasta ja hänen oppimistaan varten eikä oppilaan arvostelua varten. Kun halutaan saada poikkileikkaus oppilaan sen hetkisestä osaamisesta suhteessa tavoitteisiin, puhutaan summatiivisesta arvioinnista. Arvioinnin oppimista tukevaa tehtävää korostettaessa puhutaan formatiivisesta arvioinnista, jonka avulla keskitytään koko oppimisprosessin tukemiseen. Näiden käsitteiden käyttöä tärkeämpää on kuitenkin arvioinnin perimmäisen tehtävän ymmärtäminen.
Oppimista tukeva arviointi on oppimisen tavoitteet näkyväksi tekevää ohjaavaa vuorovaikutusta, jonka avulla oppimisprosessia tuetaan yhdessä oppilaan kanssa oppimisen edistämiseksi. Oppimista tukevan arvioinnin edistäminen liittyy arviointikulttuurin kehittämiseen. Arviointikulttuurin kehittämisessä tulee huomioida, mihin arvioinnilla pyritään ja miksi sitä tehdään. Joskus arvioinnissa painottuu ainoastaan sen summatiivinen tehtävä. Tällöin arvioinnin oppimista tukeva tehtävä jää vähemmälle huomiolle. Tutkimusten perusteella arviointi ei aina toteudu tavoiteperustaisena. Opetusta ja arviointia suunnitellessa ja toteuttaessa opettajien tulee olla erityisen tavoitetietoisia. Arvioinnin avulla oppimisprosessia voidaan tukea monipuolisesti sen eri vaiheissa kohti tavoitteiden saavuttamista.
Oppimisen arvioinnin tehtävänä perusopetuksessa on ohjata ja kannustaa oppimista sekä kehittää oppilaan itsearviointitaitoja. Arvioinnin painopiste on oppimista edistävässä arvioinnissa, josta suuri osa on vuorovaikutusta. Oppimisen edistämisellä arvioinnin keinoin pyritään siihen, että oppiminen etenee kohti tavoitteiden saavuttamista. Ennen oppilaita arvioitiin suhteellisesti. Nykyisin arviointi on tavoite- ja kriteeriperustaista. Tämä tarkoittaa, että arviointi on oppilasta ja hänen oppimistaan varten eikä oppilaan arvostelua varten. Kun halutaan saada poikkileikkaus oppilaan sen hetkisestä osaamisesta suhteessa tavoitteisiin, puhutaan summatiivisesta arvioinnista. Arvioinnin oppimista tukevaa tehtävää korostettaessa puhutaan formatiivisesta arvioinnista, jonka avulla keskitytään koko oppimisprosessin tukemiseen. Näiden käsitteiden käyttöä tärkeämpää on kuitenkin arvioinnin perimmäisen tehtävän ymmärtäminen.
Oppimista tukeva arviointi on oppimisen tavoitteet näkyväksi tekevää ohjaavaa vuorovaikutusta, jonka avulla oppimisprosessia tuetaan yhdessä oppilaan kanssa oppimisen edistämiseksi. Oppimista tukevan arvioinnin edistäminen liittyy arviointikulttuurin kehittämiseen. Arviointikulttuurin kehittämisessä tulee huomioida, mihin arvioinnilla pyritään ja miksi sitä tehdään. Joskus arvioinnissa painottuu ainoastaan sen summatiivinen tehtävä. Tällöin arvioinnin oppimista tukeva tehtävä jää vähemmälle huomiolle. Tutkimusten perusteella arviointi ei aina toteudu tavoiteperustaisena. Opetusta ja arviointia suunnitellessa ja toteuttaessa opettajien tulee olla erityisen tavoitetietoisia. Arvioinnin avulla oppimisprosessia voidaan tukea monipuolisesti sen eri vaiheissa kohti tavoitteiden saavuttamista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]