Varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten välinen sensitiivinen vuorovaikutus lasten sosiaalisen osallisuuden kivijalkana
Häkkilä, Sonja (2020-04-28)
Häkkilä, Sonja
S. Häkkilä
28.04.2020
© 2020 Sonja Häkkilä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005051614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005051614
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielmani käsittelee varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten välistä vuorovaikutusta lasten sosiaalisen osallisuuden rakentumisen näkökulmasta. Tutkielmani kokoaa yhteen olennaisimmat pedagogiset ratkaisut, jotka edistävät sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten välistä sensitiivistä vuorovaikutusta että lasten sosiaalista osallisuutta. Tutkielmani on vahvasti linjassa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) kanssa.
Vuorovaikutus henkilöstön ja lasten välillä on varhaiskasvatuksen keskeinen laatutekijä. Varhaiskasvatustyötä normittava asiakirja, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018), velvoittaa laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumiseen koko maassa. Lisäksi varhaiskasvatuslaki (2018) määrää yhdeksi varhaiskasvatuksen tavoitteeksi lasta kunnioittavan toimintatavan. Tästä huolimatta tutkimukset osoittavat, että vuorovaikutuksen laatu varhaiskasvatuksessa vaihtelee. Tämä on huolestuttavaa, koska vuorovaikutuksella ja lasten sosiaalisen osallisuuden toteutumisella on niin vahva yhteys. Varhaiskasvatuksen henkilöstön sitoutuneisuus ja aktiivinen läsnäolo, pedagoginen ryhmäsensitiivisyys sekä pienryhmätoiminta ovat keskeisiä henkilöstön ja lasten välisen sensitiivisen vuorovaikutuksen sekä lasten sosiaalisen osallisuuden vaalimisen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmäni on kuvaileva, integroiva kirjallisuuskatsaus, mikä on mahdollistanut ilmiön monipuolisen tarkastelun niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin lähteitä hyödyntäen. Pääasiassa olen käyttänyt vain tuoreita, viimeaikaisia tutkimuksia, jotta tutkielmani kohdentuisi mahdollisimman hyvin tämän päivän varhaiskasvatukseen.
Vuorovaikutus henkilöstön ja lasten välillä on varhaiskasvatuksen keskeinen laatutekijä. Varhaiskasvatustyötä normittava asiakirja, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018), velvoittaa laadukkaan varhaiskasvatuksen toteutumiseen koko maassa. Lisäksi varhaiskasvatuslaki (2018) määrää yhdeksi varhaiskasvatuksen tavoitteeksi lasta kunnioittavan toimintatavan. Tästä huolimatta tutkimukset osoittavat, että vuorovaikutuksen laatu varhaiskasvatuksessa vaihtelee. Tämä on huolestuttavaa, koska vuorovaikutuksella ja lasten sosiaalisen osallisuuden toteutumisella on niin vahva yhteys. Varhaiskasvatuksen henkilöstön sitoutuneisuus ja aktiivinen läsnäolo, pedagoginen ryhmäsensitiivisyys sekä pienryhmätoiminta ovat keskeisiä henkilöstön ja lasten välisen sensitiivisen vuorovaikutuksen sekä lasten sosiaalisen osallisuuden vaalimisen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmäni on kuvaileva, integroiva kirjallisuuskatsaus, mikä on mahdollistanut ilmiön monipuolisen tarkastelun niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin lähteitä hyödyntäen. Pääasiassa olen käyttänyt vain tuoreita, viimeaikaisia tutkimuksia, jotta tutkielmani kohdentuisi mahdollisimman hyvin tämän päivän varhaiskasvatukseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]