Oppimisen tukeminen avoimissa oppimisympäristöissä
Komulainen, Sara (2020-05-12)
Komulainen, Sara
S. Komulainen
12.05.2020
© 2020 Sara Komulainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005131713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005131713
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee oppimisen tukemista avoimissa oppimisympäristöissä. Tavoitteena on tutkia ja selvittää, millaisia nykyaikaiset avoimet oppimisympäristöt ovat ja miten ne tukevat oppilaiden oppimista peruskoulun kontekstissa. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tarkoituksena on antaa aiheesta ajankohtaista tutkimustietoa laajan aineiston pohjalta.
Oppimisympäristöjen kehittämisen taustalla vaikuttavat vallitsevat oppimiskäsitykset sekä niihin liittyvät didaktiset ja pedagogiset lähestymistavat. Oppimisympäristöjen suunnittelussa ja kehittämisessä tulee huomioida, mihin opetus- ja oppimiskäsitykseen ympäristön toiminta perustuu. Nykyisen Perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) oppimiskäsitys painottaa itseohjautuvuuden ja yhteisöllisen tiedon rakentamisen edistämistä, mikä pohjautuu sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen.
Itseohjautuva ja yhteisöllinen oppiminen korostuvat myös uusissa avoimissa oppimisympäristöissä. Itseohjautuvuutta tuetaan antamalla oppilaalle vapautta ja vastuuta omasta oppimisestaan, mikä myös mahdollistaa yksilöllisten oppimisprosessien rakentumisen. Muunneltavien ja joustavien tilojen ansiosta avoimissa oppimisympäristöissä on mahdollista toteuttaa yhteisöllistä työskentelyä huomioiden oppilaiden yksilölliset tarpeet. Avoimien tilojen visuaalinen näkyvyys edistää yhteisöllistä ja vuorovaikutuksellista työskentelyä. Yhteisöllisessä oppimisessa oppilaat muokkaavat toistensa ajattelua ja voivat löytää uusia näkökulmia jaetun tiedon avulla.
Avoimet oppimisympäristöt ovat laajentaneet oppimisympäristöajattelua. Ympäröivä yhteiskunta ja teknologia mahdollistavat oppimisympäristöjen laajentumisen, jolloin oppimisen mahdollisuus voidaan nähdä kaikkialla. Oppimisen ja todellisen elämän välille syntyvä yhteys nostaa informaalien oppimistilanteiden merkitystä oppimisessa. Oppimisympäristön sitominen oppilaiden omaan kokemusmaailmaan tukee jatkuvaa, elinikäistä oppimista.
Oppimisympäristöjen kehittämisen taustalla vaikuttavat vallitsevat oppimiskäsitykset sekä niihin liittyvät didaktiset ja pedagogiset lähestymistavat. Oppimisympäristöjen suunnittelussa ja kehittämisessä tulee huomioida, mihin opetus- ja oppimiskäsitykseen ympäristön toiminta perustuu. Nykyisen Perusopetuksen opetussuunnitelman (2016) oppimiskäsitys painottaa itseohjautuvuuden ja yhteisöllisen tiedon rakentamisen edistämistä, mikä pohjautuu sosiokonstruktiiviseen oppimiskäsitykseen.
Itseohjautuva ja yhteisöllinen oppiminen korostuvat myös uusissa avoimissa oppimisympäristöissä. Itseohjautuvuutta tuetaan antamalla oppilaalle vapautta ja vastuuta omasta oppimisestaan, mikä myös mahdollistaa yksilöllisten oppimisprosessien rakentumisen. Muunneltavien ja joustavien tilojen ansiosta avoimissa oppimisympäristöissä on mahdollista toteuttaa yhteisöllistä työskentelyä huomioiden oppilaiden yksilölliset tarpeet. Avoimien tilojen visuaalinen näkyvyys edistää yhteisöllistä ja vuorovaikutuksellista työskentelyä. Yhteisöllisessä oppimisessa oppilaat muokkaavat toistensa ajattelua ja voivat löytää uusia näkökulmia jaetun tiedon avulla.
Avoimet oppimisympäristöt ovat laajentaneet oppimisympäristöajattelua. Ympäröivä yhteiskunta ja teknologia mahdollistavat oppimisympäristöjen laajentumisen, jolloin oppimisen mahdollisuus voidaan nähdä kaikkialla. Oppimisen ja todellisen elämän välille syntyvä yhteys nostaa informaalien oppimistilanteiden merkitystä oppimisessa. Oppimisympäristön sitominen oppilaiden omaan kokemusmaailmaan tukee jatkuvaa, elinikäistä oppimista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]