Varhaiskasvatuksen vaikutus lapsen persoonallisuuden kehitykseen
Wahid, Yasmina (2020-05-11)
Wahid, Yasmina
Y. Wahid
11.05.2020
© 2020 Yasmina Wahid. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005191953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005191953
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmani aiheena on varhaiskasvatuksen vaikutus lapsen persoonallisuuden kehitykseen. Tutkimuskysymykseni ovat 1) Mitkä tekijät vaikuttavat lapsen persoonallisuuteen ja sen kehitykseen varhaiskasvatuksessa? 2) Miten lapsen persoonallisuuden kehitystä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa? Tavoitteeni on näihin kysymyksiin vastaamalla tuoda aihe varhaiskasvatuksen ammattilaisille tietoiseksi ja sitä kautta parantaa lapsen kehityksen tukemismahdollisuuksia varhaiskasvatuksen kentällä.
Tutkielmani kontekstina on varhaiskasvatus, jonka määrittelen heti aluksi. Koska tutkielmani keskiössä on persoonallisuuspsykologian alaan kuuluva persoonallisuuden kehitys, perehdyn tutkielmassani mahdollisimman laajasti sen määrittelyyn. Avaan persoonallisuuden ja siihen kuuluvan temperamentin teoriaa, jotta tutkielmani viitekehys avautuu myös lukijalle. Vaikka tarkastelukohteenani on erityisesti varhaiskasvatuksen vaikutukset, olen huomioinut myös perinnöllisyyden osuuden persoonallisuuden kehityksessä. Koen, ettei sitä voi jättää täysin käsittelemättä sen ollessa noin 50 % (Metsäpelto & Rantanen, 2009, s.64).
Tutkimukseni tulosten osa-alueet rajautuvat peilaamalla lähdemateriaalia varhaiskasvatuksen velvoittaviin asiakirjoihin (esim. Opetushallitus, 2018). Lapsen persoonallisuuteen vaikuttavien tekijöiden tarkasteltavina osa-alueina ovat varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri ja kasvatusympäristö, sekä erilaiset vaikuttamisen keinot. Persoonallisuuden kehityksen tukemisen osa-alueina nostan esiin temperamentin huomioimisen, henkilöstön ja lapsen välisen vuorovaikutuksen, havainnoinnin, positiivisen pedagogiikan sekä luonteenvahvuudet.
Tutkielmani kontekstina on varhaiskasvatus, jonka määrittelen heti aluksi. Koska tutkielmani keskiössä on persoonallisuuspsykologian alaan kuuluva persoonallisuuden kehitys, perehdyn tutkielmassani mahdollisimman laajasti sen määrittelyyn. Avaan persoonallisuuden ja siihen kuuluvan temperamentin teoriaa, jotta tutkielmani viitekehys avautuu myös lukijalle. Vaikka tarkastelukohteenani on erityisesti varhaiskasvatuksen vaikutukset, olen huomioinut myös perinnöllisyyden osuuden persoonallisuuden kehityksessä. Koen, ettei sitä voi jättää täysin käsittelemättä sen ollessa noin 50 % (Metsäpelto & Rantanen, 2009, s.64).
Tutkimukseni tulosten osa-alueet rajautuvat peilaamalla lähdemateriaalia varhaiskasvatuksen velvoittaviin asiakirjoihin (esim. Opetushallitus, 2018). Lapsen persoonallisuuteen vaikuttavien tekijöiden tarkasteltavina osa-alueina ovat varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri ja kasvatusympäristö, sekä erilaiset vaikuttamisen keinot. Persoonallisuuden kehityksen tukemisen osa-alueina nostan esiin temperamentin huomioimisen, henkilöstön ja lapsen välisen vuorovaikutuksen, havainnoinnin, positiivisen pedagogiikan sekä luonteenvahvuudet.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]