Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot 1940- ja 1950-luvun kasvatuksessa
Porkola, Elisa (2020-05-22)
Porkola, Elisa
E. Porkola
22.05.2020
© 2020 Elisa Porkola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005262177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005262177
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ilmenivät 1940- ja 1950-luvun kasvatuksessa ja miten vuoden 2014 opetussuunnitelman tavoitteet oppilaiden itsestä huolehtimisesta ja arjen taidoista eroavat tai yhdistyvät näiden aiheiden kasvatustavoitteissa 1940- ja 1950-luvulla.
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ovat osa laaja-alaisia osaamistavoitteita, jotka esiteltiin vuonna 2014 julkaistussa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Laaja-alaisten osaamistavoitteiden tarkoituksena on tarjota oppilaille oppiainerajat ylittäviä tietoja ja taitoja, joita he tulevat tarvitsemaan yhteiskunnan jäseninä.
Tässä tutkielmassa itsestä huolehtiminen ja arjen taidot on jaettu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat 1) oma ja muiden hyvinvointi, terveys ja turvallisuus, 2) turvallinen liikkuminen ja teknologian käyttö ja 3) omasta taloudesta huolehtiminen. Kyseisiä osa-alueita tarkastellaan sekä vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteiden, että 1940- ja 1950-lukujen kasvatustieteellisen kirjallisuuden kautta.
Kirjallisuuskatsauksessa saatiin selville, että vaikka yhteiskunta ja ympäristö, jossa lapset kasvoivat 1940- ja 1950-luvuilla, oli hyvin erilainen verrattuna nykyaikaan, ovat opetuksen painopisteet itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin pysyneet samankaltaisina. Eri oppiaineiden sisältöjen laaja-alainen tarkastelukaan ei ollut kyseisinä vuosikymmeninä tuntematon ajatus, vaan laajasti alakansakoulussa käytetty Aukusti Salon sidotun kokonaisopetuksen myötä. 1940- ja 1950-luvun kansakoulua käsittelevän kirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että kansakoulu tarjosi oppilailleen monipuoliset mahdollisuudet itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin.
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ovat osa laaja-alaisia osaamistavoitteita, jotka esiteltiin vuonna 2014 julkaistussa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Laaja-alaisten osaamistavoitteiden tarkoituksena on tarjota oppilaille oppiainerajat ylittäviä tietoja ja taitoja, joita he tulevat tarvitsemaan yhteiskunnan jäseninä.
Tässä tutkielmassa itsestä huolehtiminen ja arjen taidot on jaettu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat 1) oma ja muiden hyvinvointi, terveys ja turvallisuus, 2) turvallinen liikkuminen ja teknologian käyttö ja 3) omasta taloudesta huolehtiminen. Kyseisiä osa-alueita tarkastellaan sekä vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteiden, että 1940- ja 1950-lukujen kasvatustieteellisen kirjallisuuden kautta.
Kirjallisuuskatsauksessa saatiin selville, että vaikka yhteiskunta ja ympäristö, jossa lapset kasvoivat 1940- ja 1950-luvuilla, oli hyvin erilainen verrattuna nykyaikaan, ovat opetuksen painopisteet itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin pysyneet samankaltaisina. Eri oppiaineiden sisältöjen laaja-alainen tarkastelukaan ei ollut kyseisinä vuosikymmeninä tuntematon ajatus, vaan laajasti alakansakoulussa käytetty Aukusti Salon sidotun kokonaisopetuksen myötä. 1940- ja 1950-luvun kansakoulua käsittelevän kirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että kansakoulu tarjosi oppilailleen monipuoliset mahdollisuudet itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]