Videopelien esteettömyyden kehittäminen
Kitti, Janne (2020-05-25)
Kitti, Janne
J. Kitti
25.05.2020
© 2020 Janne Kitti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005262191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005262191
Tiivistelmä
Videopelit ovat kaikille. On kuitenkin olemassa laaja ihmisryhmä, joka ei ole pystynyt menneisyydessä pelaamaan pelejä esteettömästi: rajoitteiset. Tämä kirjallisuuskatsaus käsittelee videopeleissä kohdattavia esteettömyysongelmia pohjautuen tieteelliseen kirjallisuuteen ja muihin esteettömyyttä käsitteleviin medioihin. Työn tutkintaosuudessa tutkitaan muunmuassa jo olemassa olevia ratkaisuja ja arvioidaan niiden vaikutusta pelien esteettömyyteen.
Käsittelemäni esteettömyysongelmat jakautuvat neljään kategoriaan: kuulo, näkö, motoriikka ja kognitiivisuus. Miljoonat ihmiset maailmassa kärsivät lukuisista fyysisistä ja henkisistä rajoitteista, jotka vaikuttavat negatiivisesti pelaamiseen. Onneksi pelien kehittäjillä on mahdollisuus tehdä merkittäviä muutoksia ja lisäyksiä esteettömyyden parantamiseksi.
Käsittelemäni esteettömyysongelmat jakautuvat neljään kategoriaan: kuulo, näkö, motoriikka ja kognitiivisuus. Miljoonat ihmiset maailmassa kärsivät lukuisista fyysisistä ja henkisistä rajoitteista, jotka vaikuttavat negatiivisesti pelaamiseen. Onneksi pelien kehittäjillä on mahdollisuus tehdä merkittäviä muutoksia ja lisäyksiä esteettömyyden parantamiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]