Erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksesta
Väyrynen, Anna (2020-06-12)
Väyrynen, Anna
A. Väyrynen
12.06.2020
© 2020 Anna Väyrynen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006162390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006162390
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää erityisopettajien kokemuksia yhteisopetuksesta. Lisäksi tutkielmassa selvitetään erityisopettajien kokemuksista ilmeneviä yhteisopetuksen haasteita. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Yhteisopetuksella viitataan opetukseen, jossa kaksi tai useampaa opettajaa suunnittelee ja toteuttaa opetusta yhdessä. Siitä saadut kokemukset ovat opettajien mukaan yleisesti positiivisia, mutta silti yhteisopetus on yleistynyt hitaasti. Yhteisopetuksen etuja ovat muun muassa opettajien keskinäinen oppiminen, opetuksen monipuolistuminen sekä opettajien ja oppilaiden hyvinvointi. Kun erityisopettaja on mukana toteuttamassa yhteisopetusta, voidaan yhteisopetusta hyödyntää myös tapana toteuttaa inkluusiota.
Yhteisopetusta toteuttavat eniten erityisopettajat. Erityisopettajat kokevat yhteisopetuksen positiivisena, mutta siihen liittyy kuitenkin erityisopettajan näkökulmasta tyypillisiä haasteita, kuten opettajien keskinäinen työnjako ja roolit sekä suunnitteluajan riittävyys. Tutkielmassa avataan yhteisopetuksen erilaisia malleja sekä kuvaillaan, miten erityisopettajat toteuttavat yhteisopetusta. Tutkimuskysymysten kautta selvitetään, millaisia kokemuksia erityisopettajat ovat yhteisopetuksesta saaneet ja millaisia haasteita kokemusten perusteella yhteisopetuksessa ilmenee erityisopettajan näkökulmasta.
Yhteisopetuksella viitataan opetukseen, jossa kaksi tai useampaa opettajaa suunnittelee ja toteuttaa opetusta yhdessä. Siitä saadut kokemukset ovat opettajien mukaan yleisesti positiivisia, mutta silti yhteisopetus on yleistynyt hitaasti. Yhteisopetuksen etuja ovat muun muassa opettajien keskinäinen oppiminen, opetuksen monipuolistuminen sekä opettajien ja oppilaiden hyvinvointi. Kun erityisopettaja on mukana toteuttamassa yhteisopetusta, voidaan yhteisopetusta hyödyntää myös tapana toteuttaa inkluusiota.
Yhteisopetusta toteuttavat eniten erityisopettajat. Erityisopettajat kokevat yhteisopetuksen positiivisena, mutta siihen liittyy kuitenkin erityisopettajan näkökulmasta tyypillisiä haasteita, kuten opettajien keskinäinen työnjako ja roolit sekä suunnitteluajan riittävyys. Tutkielmassa avataan yhteisopetuksen erilaisia malleja sekä kuvaillaan, miten erityisopettajat toteuttavat yhteisopetusta. Tutkimuskysymysten kautta selvitetään, millaisia kokemuksia erityisopettajat ovat yhteisopetuksesta saaneet ja millaisia haasteita kokemusten perusteella yhteisopetuksessa ilmenee erityisopettajan näkökulmasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32047]