Päiväkodin johtajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan jaettu asiantuntijuus laadukkaan pedagogiikan edistämisessä
Haataja, Tarja; Kuvaja, Tarja-Leena (2020-06-16)
Haataja, Tarja
Kuvaja, Tarja-Leena
T. Haataja; T.-L. Kuvaja
16.06.2020
© 2020 Tarja Haataja, Tarja-Leena Kuvaja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006182516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006182516
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä laadukkaasta pedagogiikasta ja sen kehittämiskohteista. Nykyinen varhaiskasvatuslaki (504/2018) ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018) säätelevinä asiakirjoina korostavat pedagogiikan merkitystä varhaiskasvatuksessa. Pedagogiikan painottuminen varhaiskasvatuksessa vaatii pedagogista asiantuntemusta ja pedagogisen toiminnan johtamistyötä varhaiskasvatukselle asetettujen tavoitteiden toteutumiseksi. Tarkastelemme tutkimuksessa myös, miten päiväkodin johtajat ja varhaiskasvatuksen erityisopettajat yhdessä toimien kehittävät ja ylläpitävät laadukasta pedagogiikkaa inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa. Teoreettinen viitekehys kiinnittyy varhaiskasvatuksen laadun ja jaetun asiantuntijuuden näkökulmiin. Tarkastelun näkökulma on myös laadukkaassa pedagogiikassa.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti. Tutkimusaineisto on kerätty kahdella puolistrukturoidulla ryhmämuotoisella teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin yhden kunnan alueelta haastattelemalla työpareina toimivia päiväkodin johtajia ja varhaiskasvatuksen erityisopettajia vuoden vaihteen 2019 ̶ 2020 aikana. Haastatteluaineisto nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin fenomenografisen tutkimusotteen keinoin. Haastatteluaineisto luokiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimus osoitti laadukkaan pedagogiikan kehittämistyön olevan jatkuva prosessi, jossa tärkeänä nähdään päiväkodin johtajan rooli ja hänen yhteistyönsä varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Päiväkodin johtajat ja varhaiskasvatuksen erityisopettajat esittivät laadukkaan pedagogiikan toteutuvan Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden mukaisena lasten yksilöllisyyden huomioivana toimintana, jonka perustana on pedagoginen johtaminen ja henkilöstön ammatillisuus. Henkilöstön varhaiskasvatussuunnitelmiin perustuvan ammattiosaamisen vahvistaminen nähtiin tutkimuksessa laadukkaan pedagogiikan kehittämiskohteena. Päiväkodin johtajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan jaettu asiantuntijuus pedagogiikan johtamistyössä esitettiin laadukkaan pedagogiikan kehittämiskeinona. Tutkimuksen perusteella päiväkodin johtajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan jaettu asiantuntijuus on kuitenkin vielä käyttämätön voimavara, jota voisi hyödyntää nykyistä enemmän pedagogiikan johtamistyössä laadukkaan pedagogiikan toteutumiseksi.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin fenomenografisen tutkimusotteen mukaisesti. Tutkimusaineisto on kerätty kahdella puolistrukturoidulla ryhmämuotoisella teemahaastattelulla. Haastattelut toteutettiin yhden kunnan alueelta haastattelemalla työpareina toimivia päiväkodin johtajia ja varhaiskasvatuksen erityisopettajia vuoden vaihteen 2019 ̶ 2020 aikana. Haastatteluaineisto nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin fenomenografisen tutkimusotteen keinoin. Haastatteluaineisto luokiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti.
Tutkimus osoitti laadukkaan pedagogiikan kehittämistyön olevan jatkuva prosessi, jossa tärkeänä nähdään päiväkodin johtajan rooli ja hänen yhteistyönsä varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa. Päiväkodin johtajat ja varhaiskasvatuksen erityisopettajat esittivät laadukkaan pedagogiikan toteutuvan Varhaiskasvatussuunnitelmien perusteiden mukaisena lasten yksilöllisyyden huomioivana toimintana, jonka perustana on pedagoginen johtaminen ja henkilöstön ammatillisuus. Henkilöstön varhaiskasvatussuunnitelmiin perustuvan ammattiosaamisen vahvistaminen nähtiin tutkimuksessa laadukkaan pedagogiikan kehittämiskohteena. Päiväkodin johtajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan jaettu asiantuntijuus pedagogiikan johtamistyössä esitettiin laadukkaan pedagogiikan kehittämiskeinona. Tutkimuksen perusteella päiväkodin johtajan ja varhaiskasvatuksen erityisopettajan jaettu asiantuntijuus on kuitenkin vielä käyttämätön voimavara, jota voisi hyödyntää nykyistä enemmän pedagogiikan johtamistyössä laadukkaan pedagogiikan toteutumiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]