Tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuudet ja haasteet oppilaiden keskittymisen ja motivaation näkökulmasta
Immonen, Emmi (2020-06-23)
Immonen, Emmi
E. Immonen
23.06.2020
© 2020 Emmi Immonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006252668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006252668
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintäteknologia on vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa yhteiskunnassa ja erilaiset teknologiset laitteet ovat läsnä ihmisten jokapäiväisessä elämässä. Koulumaailmassa tieto- ja viestintäteknologia on avannut ovia täysin uudenlaisille tavoille oppia ja mahdollistanut entistä monipuolisempien oppimisympäristöjen luomisen. Samaan aikaan niin opettajien keskuudessa kuin julkisessa keskustelussakin on ollut havaittavissa huoli oppilaiden keskittymiskyvyn heikkenemisestä. Onko tieto- ja viestintäteknologia vaikuttanut oppilaiden keskittymiskykyyn? Keskittymisen ja motivaation voidaan katsoa olevan kytköksissä toisiinsa; kun oppilas on motivoitunut asiasta, jaksaa hän todennäköisemmin myös keskittyä siihen. Keskittyminen ja motivaatio yhdessä muistin kanssa tuottavat oppimista (Huotilainen, 2019). Ne ovat siis tärkeitä tekijöitä oppilaan oppimistaitojen ja ylipäätään oppimisen kannalta.
Tässä tutkielmassa pyritään kartoittamaan, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita tieto- ja viestintäteknologia voivat keskittymiselle ja motivaatiolle asettaa. Tutkielmassa perehdytään tieteellisiin julkaisuihin sekä artikkeleihin tieto- ja viestintäteknologian mahdollisista vaikutuksista. Tutkimus on otteeltaan laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä toimii kirjallisuuskatsaus valitsemastani aiheesta.
Tutkielmasta käy ilmi, että tieto- ja viestintäteknologialla on kaksitahoinen vaikutus niin motivaatioon kuin myös keskittymiseen. Oikein käytettynä tieto- ja viestintäteknologia voi parhaimmillaan tukea oppilaan keskittymistä ja lisätä motivaatiota. Avainasemassa on tieto- ja viestintäteknologian käytön huolellinen suunnittelu ja toimivat laitteet. Myös oppilaan oma aktiivisuus oppimisprosessin aikana on tärkeässä asemassa tieto- ja viestintäteknologian käytön yhteydessä. Tutkimustulosten yleistämisessä on kuitenkin tärkeää tiedostaa, että jokainen oppilas on yksilö ja samat mahdollisuudet sekä haasteet eivät välttämättä päde samalla tavoin kaikkiin. Aihe kaipaa väistämättä lisää tutkimusta, sillä tieto- ja viestintäteknologian käyttö ei tulevaisuudessa tule ainakaan vähentymään.
Tässä tutkielmassa pyritään kartoittamaan, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita tieto- ja viestintäteknologia voivat keskittymiselle ja motivaatiolle asettaa. Tutkielmassa perehdytään tieteellisiin julkaisuihin sekä artikkeleihin tieto- ja viestintäteknologian mahdollisista vaikutuksista. Tutkimus on otteeltaan laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä toimii kirjallisuuskatsaus valitsemastani aiheesta.
Tutkielmasta käy ilmi, että tieto- ja viestintäteknologialla on kaksitahoinen vaikutus niin motivaatioon kuin myös keskittymiseen. Oikein käytettynä tieto- ja viestintäteknologia voi parhaimmillaan tukea oppilaan keskittymistä ja lisätä motivaatiota. Avainasemassa on tieto- ja viestintäteknologian käytön huolellinen suunnittelu ja toimivat laitteet. Myös oppilaan oma aktiivisuus oppimisprosessin aikana on tärkeässä asemassa tieto- ja viestintäteknologian käytön yhteydessä. Tutkimustulosten yleistämisessä on kuitenkin tärkeää tiedostaa, että jokainen oppilas on yksilö ja samat mahdollisuudet sekä haasteet eivät välttämättä päde samalla tavoin kaikkiin. Aihe kaipaa väistämättä lisää tutkimusta, sillä tieto- ja viestintäteknologian käyttö ei tulevaisuudessa tule ainakaan vähentymään.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]