Lentokoneiden ohjausjärjestelmät ja niiden toimintaperiaatteet
Rantanen, Jami-Santeri (2020-04-06)
Rantanen, Jami-Santeri
J.-S. Rantanen
06.04.2020
© 2020 Jami-Santeri Rantanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202008222857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202008222857
Tiivistelmä
Työssä perehdytään lentokoneiden ohjausjärjestelmiin sekä niihin liittyviin osa-alueisiin, kuten ohjainpintoihin ja niiden aerodynamiikkaan. Ohjausjärjestelmien toiminnan ymmärtämiseksi työssä käydään läpi aerodynamiikan- sekä mekaniikan perusteita. Aihetta pohjustetaan ohjausjärjestelmien historialla ja lopuksi tutkitaan, mitä moderneja ratkaisuita ja tulevaisuuden innovaatioita on kehitteillä aiheeseen liittyen.
Työssä sivutaan lentokoneisiin liittyviä turvallisuusnäkökulmia sekä käydään läpi yksittäinen case-tapaus, jonka tarkoitus on laskennallisesti perehdyttää ohjaukseen liittyviin aerodynaamisiin ilmiöihin. Työn tulos ovat tiivis ja ytimekäs kattaus ohjausjärjestelmien parissa, sillä ala-aiheiden tarkempi tarkastelu olisi pidentänyt työtä tarpeettoman pitkäksi. The Bachelor’s thesis focuses on aircraft flight control systems and related areas such as control surfaces and their aerodynamics. In order to understand the operation of flight controls, the work covers the basics of aerodynamics and related mechanics. The work starts from the history of control systems and finally explores what modern solutions and future innovations are being developed in relation to the topic.
The paper deals with the safety and comfort aspects of airplanes and examines a single case-study, which is intended to provide a calculation-based introduction to the aerodynamics of flight controls. The result of the work is a brief and compact overview of the flight control systems, as a closer examination of the sub-topics would have prolonged the work unnecessarily.
Työssä sivutaan lentokoneisiin liittyviä turvallisuusnäkökulmia sekä käydään läpi yksittäinen case-tapaus, jonka tarkoitus on laskennallisesti perehdyttää ohjaukseen liittyviin aerodynaamisiin ilmiöihin. Työn tulos ovat tiivis ja ytimekäs kattaus ohjausjärjestelmien parissa, sillä ala-aiheiden tarkempi tarkastelu olisi pidentänyt työtä tarpeettoman pitkäksi.
The paper deals with the safety and comfort aspects of airplanes and examines a single case-study, which is intended to provide a calculation-based introduction to the aerodynamics of flight controls. The result of the work is a brief and compact overview of the flight control systems, as a closer examination of the sub-topics would have prolonged the work unnecessarily.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]