Avoimet oppimateriaalit : arkielämän fysiikkaa
Lappalainen, Mikko (2020-09-18)
Lappalainen, Mikko
M. Lappalainen
18.09.2020
© 2020 Mikko Lappalainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202009242971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202009242971
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma koostuu fysiikan avoimista oppimateriaaleista, jotka on suunnattu yläkouluun. Oppimateriaalit noudattavat vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja tavoitteita. Tutkielmassa hyödynnettiin aiemmin tehtyä tutkimusprojektia, jossa tarkasteltiin perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisia yläkoulun fysiikan oppikirjoja. Projektissa arvioitiin oppikirjoissa esiintyvien käytännönläheisten ja arkielämään sidottujen tehtävien määrää. Tutkimusprojektissa tehdyt havainnot osoittivat, että arkipäivään sidotut tehtävät olisivat tarpeellinen lisä fysiikan opetuksessa. Tämä havainto motivoi tekemään fysiikan tehtäviä erilaisista arkipäiväisistä asioista.
Tutkielmassa ilmenee, että arkipäiväisten tehtävien käytöstä fysiikan opetuksessa on tehty vähän tutkimusta. Olemassa olevat tutkimukset kuitenkin ovat osoittaneet, että arkipäivään liitetyt tehtävät auttavat oppilaita ymmärtämään fysiikkaa ja innostavat sen opiskelemisessa. Lisäksi ollessani opetusharjoittelussa Oulun normaalikoulussa, havaitsin oppilaiden kaipaavan havainnollistavia tehtäviä, joissa fysiikan teorian ja käytännön arkielämän välinen suhde ilmenisi. Avoin oppimateriaali on pyritty luomaan mahdollisimman monipuoliseksi, jonka takia tehtävissä on esimerkiksi vuodenaikoihin liittyviä ilmiöitä, erilaisia ammatteja ja harrastuksia, joissa fysiikan osaaminen auttaa ymmärtämään ja perustelemaan edellä mainitun kaltaisia aiheita.
Avoimen oppimateriaalin tehtävät koostuvat kuudesta alaluvusta, jotka on jaoteltu opetussuunnitelman mukaisiin aihealueisiin. Näitä ovat luonnontieteellinen tutkimus, elämä ja elinympäristö, teknologia ja sovellutukset, maailmankuva, vuorovaikutus ja liike sekä sähkö. Tehtävät on perusteltu opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisiksi ja niihin on myös laadittu ratkaisumallit. Avoimen oppimateriaalin tehtävät ovat eritasoisia, minkä vuoksi osa tehtävistä voisi soveltua myös esimerkiksi lukioon.
Tutkielmassa ilmenee, että arkipäiväisten tehtävien käytöstä fysiikan opetuksessa on tehty vähän tutkimusta. Olemassa olevat tutkimukset kuitenkin ovat osoittaneet, että arkipäivään liitetyt tehtävät auttavat oppilaita ymmärtämään fysiikkaa ja innostavat sen opiskelemisessa. Lisäksi ollessani opetusharjoittelussa Oulun normaalikoulussa, havaitsin oppilaiden kaipaavan havainnollistavia tehtäviä, joissa fysiikan teorian ja käytännön arkielämän välinen suhde ilmenisi. Avoin oppimateriaali on pyritty luomaan mahdollisimman monipuoliseksi, jonka takia tehtävissä on esimerkiksi vuodenaikoihin liittyviä ilmiöitä, erilaisia ammatteja ja harrastuksia, joissa fysiikan osaaminen auttaa ymmärtämään ja perustelemaan edellä mainitun kaltaisia aiheita.
Avoimen oppimateriaalin tehtävät koostuvat kuudesta alaluvusta, jotka on jaoteltu opetussuunnitelman mukaisiin aihealueisiin. Näitä ovat luonnontieteellinen tutkimus, elämä ja elinympäristö, teknologia ja sovellutukset, maailmankuva, vuorovaikutus ja liike sekä sähkö. Tehtävät on perusteltu opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisiksi ja niihin on myös laadittu ratkaisumallit. Avoimen oppimateriaalin tehtävät ovat eritasoisia, minkä vuoksi osa tehtävistä voisi soveltua myös esimerkiksi lukioon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]