Alakoulun opettajien näkökulmia luontosuhteen tukemiseen opetuksessa
Junttila, Noora (2020-10-16)
Junttila, Noora
N. Junttila
16.10.2020
© 2020 Noora Junttila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202010173045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202010173045
Tiivistelmä
Luontosuhteella tarkoitetaan ihmisen suhdetta luontoon, sitä kuinka merkityksellisenä luonto koetaan henkilökohtaisesti ja millainen rooli luontoympäristöllä ihmisen elämässä on. Hyvän luontosuhteen omaava ihminen ymmärtää luonnon merkityksellisyyden paitsi oman hyvinvointinsa kannalta, mutta ymmärtää myös oman toimintansa vaikutukset luonnon hyvinvoinnin näkökulmista. Positiivisella luontosuhteella nähdäänkin olevan vaikutuksia luonnon arvostamiselle ja tätä myötä kestävän kehityksen mukaiselle toiminnalle. Lapsuudessa saadut luontokokemukset vaikuttavat merkittävästi siihen, miten luonto koetaan ja miten siihen suhtaudutaan aikuisiällä.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavoin alakoulun luokanopettajat huomioivat oppilaiden luontosuhteen tukemisen opetuksessaan, miten opettajan oma luontosuhde vaikuttaa opettajan tapoihin tukea oppilaiden luontosuhteen kehittymistä ja koetaanko koulun sijainnilla ja lähiympäristöllä olevan vaikutusta oppilaiden luontosuhteen tukemiselle. Teoreettisena viitekehyksenä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan luontoa, luontosuhdetta ja luontosuhteen tukemista. Tutkielma on kvalitatiivinen ja tutkimusotteena toimii fenomenografinen lähestymistapa. Tutkielman aineisto on kerätty verkkokyselylomakkeella viideltätoista alakoulussa työskentelevältä luokanopettajalta.
Tutkielman tulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat hyödyntävät luontosuhteen tukemisessa monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä, materiaaleja sekä oppimisympäristöjä yhdistellen eri oppiaineita. Tuloksien mukaan opettajan omalla luontosuhteella on vaikutusta siihen, miten tärkeänä luontosuhteen tukeminen koetaan ja kuinka merkityksellisenä oma rooli luontosuhteen tukijana nähdään. Tämä tuo edellytyksiä sille, kuinka luontoa ja luontoympäristöä hyödynnetään opetuksessa ja millaisena esimerkkinä opettaja toimii luontosuhteen kehittymisen näkökulmasta. Lisäksi tutkielman tulokset osoittavat, että koulun lähiympäristöllä ja sijainnilla koetaan olevan vaikutusta luontosuhteen tukemiselle. Lähiympäristö koetaan kuitenkin luontosuhteen tukemisen kannalta merkityksellisenä riippumatta koulun sijainnista.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavoin alakoulun luokanopettajat huomioivat oppilaiden luontosuhteen tukemisen opetuksessaan, miten opettajan oma luontosuhde vaikuttaa opettajan tapoihin tukea oppilaiden luontosuhteen kehittymistä ja koetaanko koulun sijainnilla ja lähiympäristöllä olevan vaikutusta oppilaiden luontosuhteen tukemiselle. Teoreettisena viitekehyksenä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan luontoa, luontosuhdetta ja luontosuhteen tukemista. Tutkielma on kvalitatiivinen ja tutkimusotteena toimii fenomenografinen lähestymistapa. Tutkielman aineisto on kerätty verkkokyselylomakkeella viideltätoista alakoulussa työskentelevältä luokanopettajalta.
Tutkielman tulokset osoittavat, että tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat hyödyntävät luontosuhteen tukemisessa monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä, materiaaleja sekä oppimisympäristöjä yhdistellen eri oppiaineita. Tuloksien mukaan opettajan omalla luontosuhteella on vaikutusta siihen, miten tärkeänä luontosuhteen tukeminen koetaan ja kuinka merkityksellisenä oma rooli luontosuhteen tukijana nähdään. Tämä tuo edellytyksiä sille, kuinka luontoa ja luontoympäristöä hyödynnetään opetuksessa ja millaisena esimerkkinä opettaja toimii luontosuhteen kehittymisen näkökulmasta. Lisäksi tutkielman tulokset osoittavat, että koulun lähiympäristöllä ja sijainnilla koetaan olevan vaikutusta luontosuhteen tukemiselle. Lähiympäristö koetaan kuitenkin luontosuhteen tukemisen kannalta merkityksellisenä riippumatta koulun sijainnista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]