Musiikin ja matematiikan integrointi lukiotason opetuksessa
Ilmonen, Emma (2021-02-15)
Ilmonen, Emma
E. Ilmonen
15.02.2021
© 2021 Emma Ilmonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102161176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102161176
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmassani vastaan kysymyksiin (a) mitkä tekijät yhdistävät musiikkia ja matematiikkaa oppiaineina? sekä (b) kuinka musiikkia ja matematiikkaa voidaan integroida yhteen lukiotason opetuksessa? Musiikki ja matematiikka ovat intohimojani ja tulevaisuudessa pyrkimyksenäni on päästä opettamaan musiikkia ja matematiikkaa lukioon. Tästä syystä valitsin kohteeksi lukiotason opetuksen. Laaja-alaista osaamista painotetaan lukion opetussuunnitelman perusteissa (2019) ja tämä tapahtuu, kun lähestytään samaa aihetta eri näkökulmista. Tutustun lukion opetussuunnitelman perusteisiin: tutkin, mitä musiikista sanotaan, mitä matematiikasta sanotaan ja lopuksi mitä yhteistä näiden kahden oppiaineen tavoitteista löydetään. Näin saan perustellun pohjan musiikin ja matematiikan integroimiseen lukiotasolla.
Perustelen jo tehtyihin tutkimuksiin nojautuen sitä, kuinka paljon musiikissa ja matematiikassa on samaa. Niiden on huomattu olevan lähellä toisiaan jo kauan aikaa sitten historiassamme. Kuuluisa Pythagoras oli ensimmäinen, joka löysi yhteisen polun musiikin ja matematiikan historiassa. Avaan tutkimuksia liittyen muun muassa sykkeeseen ja rytmiin, transponointiin ja mittasuhteisiin, notaatioon ja geometriaan sekä intervalleihin ja logaritmeihin. Selitän myös sitä, kuinka nämä ko. musiikin ja matematiikan termit ovat yhdistettävissä toisiinsa. Musiikkikasvatuksella on huomattu olevan oma panoksensa myös matematiikan akateemisiin vaikutuksiin.
Lopuksi pohdin, kuinka lukiossa musiikin opiskelu vaikuttaa motivaatioon opiskella muita aineita, miten musiikin ja matematiikan opettajat eroavat toisistaan, sekä kuinka opettaja ylipäätään vaikuttaa motivaatioon opiskella kyseisiä aineita. Pohdin myös, kuinka musiikkikasvatuksen tutkintoa voisi kehittää muun muassa lisäämällä oppiaineiden integrointi -kurssin musiikkikasvatuksen tutkintorakenteeseen, kuinka yhteisopettajuus toimisi musiikin ja matematiikan oppiaineissa, sekä kuinka tutkielmaani voisi hyödyntää, kun lukion opetussuunnitelman perusteita aletaan kehittämään. Tuon esille myös alustavia ideoita, miten tästä voisin jatkaa pro gradu -tutkielmaan.
Perustelen jo tehtyihin tutkimuksiin nojautuen sitä, kuinka paljon musiikissa ja matematiikassa on samaa. Niiden on huomattu olevan lähellä toisiaan jo kauan aikaa sitten historiassamme. Kuuluisa Pythagoras oli ensimmäinen, joka löysi yhteisen polun musiikin ja matematiikan historiassa. Avaan tutkimuksia liittyen muun muassa sykkeeseen ja rytmiin, transponointiin ja mittasuhteisiin, notaatioon ja geometriaan sekä intervalleihin ja logaritmeihin. Selitän myös sitä, kuinka nämä ko. musiikin ja matematiikan termit ovat yhdistettävissä toisiinsa. Musiikkikasvatuksella on huomattu olevan oma panoksensa myös matematiikan akateemisiin vaikutuksiin.
Lopuksi pohdin, kuinka lukiossa musiikin opiskelu vaikuttaa motivaatioon opiskella muita aineita, miten musiikin ja matematiikan opettajat eroavat toisistaan, sekä kuinka opettaja ylipäätään vaikuttaa motivaatioon opiskella kyseisiä aineita. Pohdin myös, kuinka musiikkikasvatuksen tutkintoa voisi kehittää muun muassa lisäämällä oppiaineiden integrointi -kurssin musiikkikasvatuksen tutkintorakenteeseen, kuinka yhteisopettajuus toimisi musiikin ja matematiikan oppiaineissa, sekä kuinka tutkielmaani voisi hyödyntää, kun lukion opetussuunnitelman perusteita aletaan kehittämään. Tuon esille myös alustavia ideoita, miten tästä voisin jatkaa pro gradu -tutkielmaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]