Musiikin rooli nuorten tunteiden säätelyssä
Pohjo, Katriina (2021-02-26)
Pohjo, Katriina
K. Pohjo
26.02.2021
© 2021 Katriina Pohjo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103021239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202103021239
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen musiikin roolia nuorten tunteiden säätelyssä vastaamalla tutkimuskysymykseen: Millainen musiikin rooli on nuorten tunteiden säätelyssä? Kiinnostukseni aiheeseen syntyi itselle tärkeän musiikkiharrastuksen pohjalta, ja kohderyhmäkseni valikoituivat nuoret tulevan musiikinopettajan ammattini vuoksi. Musiikinopettajana nuorten kanssa työskennellessä on tärkeää tietää, millaisia asioita musiikki voi nuorille merkitä. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu musiikin roolin olevan merkityksellinen nuorten elämässä, ja että usein yksilöiden syyt musiikinkulutukselle liittyvät jollain tapaa tunteisiin.
Tutkielmani pohjautuu aiempaan tutkimukseen ja on tyypiltään kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen tunteita, tunteiden säätelyä ja nuoruutta sekä avaan musiikin, nuorten ja tunteiden välisiä yhteyksiä. Tämä toimii pohjana pääluvulleni, jossa käsittelen musiikin roolia nuorten tunteiden säätelyssä neljästä eri näkökulmasta selvittäen musiikin tarpeen tunteiden säätelylle, tunteiden säätelyn välineet musiikissa, tunteiden säätelyn tavat musiikissa sekä musiikin mahdolliset haittavaikutukset tunteiden säätelyssä. Lopuksi pohdin sitä, miksi tunteiden säätelyn teemaa tulisi korostaa musiikinopettajakoulutuksessa sekä musiikinopettajan työssä.
Tämän kandidaatintutkielman perusteella voin todeta, että musiikilla on merkittävä rooli nuorten tunteiden säätelyssä. Nuoret tarvitsevat musiikkia tunteiden säätelyyn tukeakseen tunne-elämänsä tasapainoa sekä hyvinvointiaan, ja heillä on tunteiden säätelyyn käytettävissään useita erilaisia musiikillisia aktiviteetteja. Nuoret käyttävät myös monia tapoja säädellä tunteitaan, ja he pystyvät säätelemään niin positiivisia kuin negatiivisiakin tunteitaan musiikin avulla. Joskus musiikilla voi olla myös haittavaikutuksia nuorten tunteiden säätelyssä, mutta oikein käytettynä musiikki on nuorelle turvallinen tapa säädellä tunteitaan.
Tutkielmani pohjautuu aiempaan tutkimukseen ja on tyypiltään kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen tunteita, tunteiden säätelyä ja nuoruutta sekä avaan musiikin, nuorten ja tunteiden välisiä yhteyksiä. Tämä toimii pohjana pääluvulleni, jossa käsittelen musiikin roolia nuorten tunteiden säätelyssä neljästä eri näkökulmasta selvittäen musiikin tarpeen tunteiden säätelylle, tunteiden säätelyn välineet musiikissa, tunteiden säätelyn tavat musiikissa sekä musiikin mahdolliset haittavaikutukset tunteiden säätelyssä. Lopuksi pohdin sitä, miksi tunteiden säätelyn teemaa tulisi korostaa musiikinopettajakoulutuksessa sekä musiikinopettajan työssä.
Tämän kandidaatintutkielman perusteella voin todeta, että musiikilla on merkittävä rooli nuorten tunteiden säätelyssä. Nuoret tarvitsevat musiikkia tunteiden säätelyyn tukeakseen tunne-elämänsä tasapainoa sekä hyvinvointiaan, ja heillä on tunteiden säätelyyn käytettävissään useita erilaisia musiikillisia aktiviteetteja. Nuoret käyttävät myös monia tapoja säädellä tunteitaan, ja he pystyvät säätelemään niin positiivisia kuin negatiivisiakin tunteitaan musiikin avulla. Joskus musiikilla voi olla myös haittavaikutuksia nuorten tunteiden säätelyssä, mutta oikein käytettynä musiikki on nuorelle turvallinen tapa säädellä tunteitaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]