Kosketuksen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa
Pönkkö, Anna; Rahkonen, Emilia (2021-04-06)
Pönkkö, Anna
Rahkonen, Emilia
A. Pönkkö; E. Rahkonen
06.04.2021
© 2021 Anna Pönkkö, Emilia Rahkonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104077493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104077493
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmamme aiheena on kosketuksen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa. Peilaamme kosketuksen vaikutuksia erityisesti lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Teoreettisena lähtökohtana tutkimuksessamme toimii lapsen ja opettajan välinen vuorovaikutus sekä siinä ilmenevä kosketus. Tutkimuksessamme vastaamme seuraaviin kysymyksiin: 1. Miten kosketus ilmenee varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa? 2. Millainen merkitys opettajan ja lapsen välisellä kosketuksella on lapsen hyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa?
Tutkimuksemme tavoitteena on kuvata, miten kosketus ilmenee opettajan ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa. Tuomme tutkimuksessamme esiin yleisimmät opettajan ja lapsen väliset kosketuskäytänteet varhaiskasvatuksessa. Korostamme myös kosketuksen merkitystä lapsen hyvinvoinnin ja sosiaalisten suhteiden myötävaikuttajana. Tutkimuksemme myötä haluamme nostaa kosketuksen käytön osaksi varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Kosketuksen pedagogisen potentiaalin edellytyksenä on kuitenkin tiedostaa myös sen henkilökohtaiset, kulttuurilliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet.
Toteutamme tutkimuksemme integroivana kirjallisuuskatsauksena, sillä haluamme analysoida aineistoa mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimustuloksemme osoittavat, että kosketus ilmenee varhaiskasvatuksessa joko toimintaa edistävänä kosketuksena tai aidosti lapsen tarpeisiin vastaavana välittävänä kosketuksena. Lapsen hyvinvointiin kosketus vaikuttaa erityisesti sosiaalisten suhteiden sekä niiden luoman läheisyyden ja turvallisuuden tunteen syntymisen myötä. Tutkimuksemme tarjoaa sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoille että alalla työskenteleville tärkeää tietoa kosketuksen merkityksestä lapselle sekä sen pedagogisesta hyödynnettävyydestä.
Tutkimuksemme tavoitteena on kuvata, miten kosketus ilmenee opettajan ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa. Tuomme tutkimuksessamme esiin yleisimmät opettajan ja lapsen väliset kosketuskäytänteet varhaiskasvatuksessa. Korostamme myös kosketuksen merkitystä lapsen hyvinvoinnin ja sosiaalisten suhteiden myötävaikuttajana. Tutkimuksemme myötä haluamme nostaa kosketuksen käytön osaksi varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Kosketuksen pedagogisen potentiaalin edellytyksenä on kuitenkin tiedostaa myös sen henkilökohtaiset, kulttuurilliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet.
Toteutamme tutkimuksemme integroivana kirjallisuuskatsauksena, sillä haluamme analysoida aineistoa mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimustuloksemme osoittavat, että kosketus ilmenee varhaiskasvatuksessa joko toimintaa edistävänä kosketuksena tai aidosti lapsen tarpeisiin vastaavana välittävänä kosketuksena. Lapsen hyvinvointiin kosketus vaikuttaa erityisesti sosiaalisten suhteiden sekä niiden luoman läheisyyden ja turvallisuuden tunteen syntymisen myötä. Tutkimuksemme tarjoaa sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoille että alalla työskenteleville tärkeää tietoa kosketuksen merkityksestä lapselle sekä sen pedagogisesta hyödynnettävyydestä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]