Turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoituneen lapsen tukeminen päiväkodissa
Saarinen, Roosa (2021-05-04)
Saarinen, Roosa
R. Saarinen
04.05.2021
© 2021 Roosa Saarinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105067728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105067728
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tarkastella kirjallisuuskatsauksen avulla, kuinka turvattoman kiintymyssuhteen seurauksena traumatisoitunut lapsi käyttäytyy päiväkodissa ja kuinka tätä lasta voidaan tukea päiväkodissa. Tavoitteena on lisätä sekä omaa että muiden alalla työskentelevien ammatillista osaamista aiheeseen liittyen. Varhaiskasvatuksen henkilöstö kohtaa nykypäivänä useita turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoineita lapsia, joiden taustalla on usein laiminlyöntiä sekä kaltoinkohtelua.
Tulokset osoittavat, että turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoituminen vaikuttaa laaja-alaisesti lapsen kehitykseen. Lapsella esiintyy usein haasteita sekä sosiaalis-emotionaalisessa kehityksessä että kognitiivisessa kehityksessä, jotka ilmenevät muun muassa oppimisvaikeuksina sekä haasteina itsesäätelyssä. Turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoituneet lapset ovat myös herkempiä traumaperäisen stressihäiriön (PTSD) kehittymiselle. Turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoitumisella on laajoja vaikutuksia lapsen myöhempään elämään, mikäli siihen ei puututa tarpeeksi varhaisessa vaiheessa.
Varhaiskasvatuksen henkilöstö on merkittävässä roolissa luomassa korjaavia kokemuksia turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoituneelle lapselle. Tärkeää on perusturvallisuuden rakentaminen turvallisen toimintaympäristön ja myönteisen vuorovaikutuksen avulla. Turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoituneen lapsen tukemisessa on oleellista kiinnittää huomiota myös henkilöstön ja huoltajien väliseen yhteistyöhön eli kasvatuskumppanuuteen.
Tutkimustietoa aiheesta löytyy hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstista, jonka myötä koen, että tutkimus on tarpeen. Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä tulee olla riittävät valmiudet tunnistaa trauman aiheuttamat oireet sekä löytää oikeat keinot tukea turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoitunutta lasta. Tutkimuksessa on käytetty ajankohtaisia tieteelliseen tietoon perustuvia sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä.
Tulokset osoittavat, että turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoituminen vaikuttaa laaja-alaisesti lapsen kehitykseen. Lapsella esiintyy usein haasteita sekä sosiaalis-emotionaalisessa kehityksessä että kognitiivisessa kehityksessä, jotka ilmenevät muun muassa oppimisvaikeuksina sekä haasteina itsesäätelyssä. Turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoituneet lapset ovat myös herkempiä traumaperäisen stressihäiriön (PTSD) kehittymiselle. Turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoitumisella on laajoja vaikutuksia lapsen myöhempään elämään, mikäli siihen ei puututa tarpeeksi varhaisessa vaiheessa.
Varhaiskasvatuksen henkilöstö on merkittävässä roolissa luomassa korjaavia kokemuksia turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoituneelle lapselle. Tärkeää on perusturvallisuuden rakentaminen turvallisen toimintaympäristön ja myönteisen vuorovaikutuksen avulla. Turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoituneen lapsen tukemisessa on oleellista kiinnittää huomiota myös henkilöstön ja huoltajien väliseen yhteistyöhön eli kasvatuskumppanuuteen.
Tutkimustietoa aiheesta löytyy hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstista, jonka myötä koen, että tutkimus on tarpeen. Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä tulee olla riittävät valmiudet tunnistaa trauman aiheuttamat oireet sekä löytää oikeat keinot tukea turvattomassa kiintymyssuhteessa traumatisoitunutta lasta. Tutkimuksessa on käytetty ajankohtaisia tieteelliseen tietoon perustuvia sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]