Uskonnonopetuksen historia ja lähtökohdat
Veteläinen, Aino (2021-05-06)
Veteläinen, Aino
A. Veteläinen
06.05.2021
© 2021 Aino Veteläinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105087765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105087765
Tiivistelmä
Uskonnonopetus on osana suurimman osan suomalaisen koulupolkua. Peruskoulussa ja lukiossa opiskellaan oppilaan omaa uskontoa sekä Opetushallitus on linjannut seitsemän eri uskontokunnan opetussuunnitelman tavoitteet. Jos oppilas ei kuulu mihinkään uskontokuntaan, hän osallistuu elämänkatsomustiedon opetukseen.
Tutkielman aihe on uskonnonopetuksen historia ja sen lähtökohdat. Pyrkimyksenä on selvittää mitkä asiat ovat muovanneet uskonnonopetuksen historiaa sekä millaisia lähtökohtia opetukselle on tänä päivänä. Tutkielman alussa keskitytään uskonnonopetuksen historiaan sen alkamisesta sen nykyhetkeen. Tutkielmassa kerrotaan tärkeimpiä seikkoja mitkä ovat vaikuttaneet ja muovanneet uskonnonopetusta eri vuosikymmeninä. Lisäksi tutkielmassa on koottuna uskonnonopetuksen ominaispiirteet, asiasisällöt, lait sekä tulevaisuuden skenaariomallit yhteen. Elämänkatsomustieto on suomen katsomusaineiden opetuksen erityispiirre ajatellen muuta maailmaa. Oppiaine on nuori ja käsitteenä harhaanjohtava. Oppiaineen alkuperäiset tavoitteet eivät vastaa nykypäivän opetuksen lähtökohtia. Oppimateriaalia ja elämänkatsomustiedon opettajia on opetuksen tarpeellisuuteen nähden liian vähän, jonka takia näiden asioiden muuttaminen ja tarkastelu olisi tärkeää.
Tutkielmassa todetaan, kuinka uskontokuntaan sidonnainen opetus on tarpeellista peruskoulussa, mutta opetuksen asiasisältöjen muuttaminen uskontotieteellisemmäksi olisi tärkeää riippumatta opetusmallista tai uskontokunnasta. Lisäksi oppikirjojen ja opetustapojen parantaminen sekä nykyaikaistaminen olisivat keskiössä, jotta opetuksen vanhoillisesta leimasta päästäisiin eroon. Tutkielma on toteutettu narratiivisena laadullisena kirjallisuuskatsauksena. Hyödyntäen pääosin suomalaista tutkimusta, koska uskonnon opetus on sidonnainen maan kulttuuriin ja historiaan. Lisäksi tutkielmassa viitataan Euroopassa tehtyyn tutkimukseen sekä pohdin eri maiden opetusmalleja. Uskonnonopetus ja siihen panostaminen on tärkeää, jotta oppilas pystyy ymmärtämään yhteiskunnan monimuotoisuutta ja kasvamaan kunnioittaen muiden ihmisten uskontoja.
Tutkielman aihe on uskonnonopetuksen historia ja sen lähtökohdat. Pyrkimyksenä on selvittää mitkä asiat ovat muovanneet uskonnonopetuksen historiaa sekä millaisia lähtökohtia opetukselle on tänä päivänä. Tutkielman alussa keskitytään uskonnonopetuksen historiaan sen alkamisesta sen nykyhetkeen. Tutkielmassa kerrotaan tärkeimpiä seikkoja mitkä ovat vaikuttaneet ja muovanneet uskonnonopetusta eri vuosikymmeninä. Lisäksi tutkielmassa on koottuna uskonnonopetuksen ominaispiirteet, asiasisällöt, lait sekä tulevaisuuden skenaariomallit yhteen. Elämänkatsomustieto on suomen katsomusaineiden opetuksen erityispiirre ajatellen muuta maailmaa. Oppiaine on nuori ja käsitteenä harhaanjohtava. Oppiaineen alkuperäiset tavoitteet eivät vastaa nykypäivän opetuksen lähtökohtia. Oppimateriaalia ja elämänkatsomustiedon opettajia on opetuksen tarpeellisuuteen nähden liian vähän, jonka takia näiden asioiden muuttaminen ja tarkastelu olisi tärkeää.
Tutkielmassa todetaan, kuinka uskontokuntaan sidonnainen opetus on tarpeellista peruskoulussa, mutta opetuksen asiasisältöjen muuttaminen uskontotieteellisemmäksi olisi tärkeää riippumatta opetusmallista tai uskontokunnasta. Lisäksi oppikirjojen ja opetustapojen parantaminen sekä nykyaikaistaminen olisivat keskiössä, jotta opetuksen vanhoillisesta leimasta päästäisiin eroon. Tutkielma on toteutettu narratiivisena laadullisena kirjallisuuskatsauksena. Hyödyntäen pääosin suomalaista tutkimusta, koska uskonnon opetus on sidonnainen maan kulttuuriin ja historiaan. Lisäksi tutkielmassa viitataan Euroopassa tehtyyn tutkimukseen sekä pohdin eri maiden opetusmalleja. Uskonnonopetus ja siihen panostaminen on tärkeää, jotta oppilas pystyy ymmärtämään yhteiskunnan monimuotoisuutta ja kasvamaan kunnioittaen muiden ihmisten uskontoja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]