Etäopetuksen tukipilarit : sosiaalisen tuen lähteet ja ilmentyminen etäopetuksessa opettajien näkökulmasta
Hyvärinen, Jenni (2021-05-07)
Hyvärinen, Jenni
J. Hyvärinen
07.05.2021
© 2021 Jenni Hyvärinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105117794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105117794
Tiivistelmä
Sosiaalinen tuki on ihmisten välistä vuorovaikutusta, joka pitää sisällään kokemuksen välittämisestä ja huolenpidosta. Termiä käytetään, kun viitataan sellaisiin mekanismeihin, joiden avulla ihmissuhteet oletettavasti suojelevat ihmisiä esimerkiksi epävarmoissa ja stressaavissa tilanteissa. Sosiaalinen tuki on myös yksi keskeinen työhyvinvoinnin edistäjä, ja keino selviytyä työhön liittyvistä haasteista ja kuormittavuudesta.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien saamaa sosiaalista tukea COVID19 pandemiasta johtuvan etäopetuksen aikana. Tutkielman tavoitteena on selvittää, keneltä opettajat saivat tai toivoivat saavansa sosiaalista tukea kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Lisäksi tavoitteena on tutkia, millaista eri lähteiden antama sosiaalinen tuki oli. Tässä hyödynnetään teoreettisessa viitekehyksessä rakennettua sosiaalisen tuen luokittelua emotionaaliseen, aineelliseen, arvostavaan ja tiedolliseen tukeen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lisäksi tutkimuksen laajempaa kontekstia eli opettajuutta muutoksen keskellä. Samalla perehdytään moninaisiin teknologisen kehityksen luomiin oppimisympäristöihin ja opetuksenjärjestämistapoihin.
Tutkimusaineisto koostuu perusasteen ja lukion opettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Tutkimusjoukkoon kuuluu yhteensä yhdeksän luokan- ja aineenopettajaa (N=9), joista yksi haastateltava työskenteli ulkomailla. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimusaineistojen analysointi on noudattanut teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja analyysissä on hyödynnetty NVivo-ohjelmaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat saivat kevään 2020 etäopetuksen aikana sosiaalista tukea monista eri lähteistä. Suurimman tuen lähteen muodosti työyhteisö. Työyhteisön sisältä opettajat toivoivat lisää emotionaalista ja arvostavaa tukea erityisesti rehtoreilta. Lisäksi opettajat kaipasivat ylemmältä taholta opetuksen järjestäjältä tiedollista ja aineellista tukea. Sosiaalisen tuen muodoista suurimmaksi nousi tiedollinen tuki. Vähiten opettajat kokivat saaneensa arvostavaa tukea. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että avoin ja yhteistyöhön tähtäävä työyhteisö tukee opettajia etäopetuksen aikana. Lisäksi etäopetus sujuu paremmin silloin kun kunnat ja koulut ovat panostaneet tulevaisuusorientoituneesti henkilöstön tietotekniseen osaamiseen ja tietotekniseen välineistöön. Lisäresursseja kaivataan etenkin koulujen digitukiverkoston kehittämiseen sekä ajantasaisiin ohjelmistoihin ja laitteisiin. Opettajien työhyvinvointiin myös etäopetuksessa tulee kiinnittää suurta huomiota. Jos opettajat eivät jaksa työssään, heijastuu tämä väistämättä myös oppilaiden hyvinvointiin. Sosiaalinen tuki on yksi keino lisätä opettajien hyvinvointia.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan opettajien saamaa sosiaalista tukea COVID19 pandemiasta johtuvan etäopetuksen aikana. Tutkielman tavoitteena on selvittää, keneltä opettajat saivat tai toivoivat saavansa sosiaalista tukea kevään 2020 etäopetusjakson aikana. Lisäksi tavoitteena on tutkia, millaista eri lähteiden antama sosiaalinen tuki oli. Tässä hyödynnetään teoreettisessa viitekehyksessä rakennettua sosiaalisen tuen luokittelua emotionaaliseen, aineelliseen, arvostavaan ja tiedolliseen tukeen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lisäksi tutkimuksen laajempaa kontekstia eli opettajuutta muutoksen keskellä. Samalla perehdytään moninaisiin teknologisen kehityksen luomiin oppimisympäristöihin ja opetuksenjärjestämistapoihin.
Tutkimusaineisto koostuu perusasteen ja lukion opettajien puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Tutkimusjoukkoon kuuluu yhteensä yhdeksän luokan- ja aineenopettajaa (N=9), joista yksi haastateltava työskenteli ulkomailla. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimusaineistojen analysointi on noudattanut teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja analyysissä on hyödynnetty NVivo-ohjelmaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat saivat kevään 2020 etäopetuksen aikana sosiaalista tukea monista eri lähteistä. Suurimman tuen lähteen muodosti työyhteisö. Työyhteisön sisältä opettajat toivoivat lisää emotionaalista ja arvostavaa tukea erityisesti rehtoreilta. Lisäksi opettajat kaipasivat ylemmältä taholta opetuksen järjestäjältä tiedollista ja aineellista tukea. Sosiaalisen tuen muodoista suurimmaksi nousi tiedollinen tuki. Vähiten opettajat kokivat saaneensa arvostavaa tukea. Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että avoin ja yhteistyöhön tähtäävä työyhteisö tukee opettajia etäopetuksen aikana. Lisäksi etäopetus sujuu paremmin silloin kun kunnat ja koulut ovat panostaneet tulevaisuusorientoituneesti henkilöstön tietotekniseen osaamiseen ja tietotekniseen välineistöön. Lisäresursseja kaivataan etenkin koulujen digitukiverkoston kehittämiseen sekä ajantasaisiin ohjelmistoihin ja laitteisiin. Opettajien työhyvinvointiin myös etäopetuksessa tulee kiinnittää suurta huomiota. Jos opettajat eivät jaksa työssään, heijastuu tämä väistämättä myös oppilaiden hyvinvointiin. Sosiaalinen tuki on yksi keino lisätä opettajien hyvinvointia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]