Musiikinopettajan pedagogiset haasteet ja valmiudet kitaran soiton ryhmäopettamisessa
Pyörälä, Henri (2021-05-21)
Pyörälä, Henri
H. Pyörälä
21.05.2021
© 2021 Henri Pyörälä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105258154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105258154
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastelen kitaran ryhmäopetusta peruskoulun alaluokilla ja siihen liittyviä opettajan pedagogisia haasteita ja valmiuksia. Aihe kumpuaa omista kokemuksistani kitaran yksilöopetuksesta ja kitaran soitonhistoriastani. Koen aiheen tärkeäksi, sillä sitä koskeva tutkimus on ollut vähäistä. Kohderyhmäksi valikoitui peruskoulun alaluokat, jotta tarkasteltava ryhmä ei kasvaisi liian suureksi. Kirjallisuuskatsauksessa vastaan tutkimuskysymyksiin: (1.) Mitä haasteita kitaran soiton ryhmäopetuksessa voidaan kohdata ja (2.) Mitä pedagogisia valmiuksia kitaran soiton ryhmäopetukseen musiikinopettajalla tulisi olla? Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa musiikinopettajalta valmiuksia ja kohtaamia haasteita kitaran soiton ryhmäopetuksessa.
Toteutan kandidaatintutkielman systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa koostin aineiston ja analysoin koostamaani aineistoa tutkimuskysymysten kontekstissa. Lähteenä on käytetty monipuolisesti tuoreita ja vertaisarvioituja artikkeleita, tutkimuksia, sekä alan kirjallisuutta.
Aineiston perusteella erityistä tukea vaativien oppilaiden tukeminen ja ryhmänhallinta koetaan pedagogisiksi haasteiksi. Koen, että näihin ei annetta musiikkikasvattajan koulutuksessa tarpeeksi valmiuksia. Muiksi pedagogisiksi haasteiksi koetaan arviointi, sillä suuresta musisoivasta ryhmästä on hankala arvioida yhtä tiettyä oppilasta. Musiikinopettajan tärkeiksi pedagogisiksi valmiuksiksi koetaan ryhmänhallintataidot ja erityistä tukea vaativien oppilaiden tukeminen. Ryhmänhallintataidot ovat olennaisia käytöshäiriöiden hillitsemiseksi. Erityistä tukea vaativien oppilaiden sijoittaminen opettajan läheisyyteen mahdollistaa nopean reagoinnin oppilaan haasteisiin.
Tutkimuksessa esiin tulleet tulokset vastaavat hyvin tutkimuskysymyksiin. Aineiston luotettavuus syntyy niiden tuoreudesta ja vertaisarvioinnista. Tulokset olivat hyvin yhteydessä toisiinsa ja siitä voidaan päätellä niiden olevan luotettavia. Pro gradu -tutkielmaani keräämäni aineisto sopii hyvin teoriapohjaksi ja avuksi tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Toteutan kandidaatintutkielman systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa koostin aineiston ja analysoin koostamaani aineistoa tutkimuskysymysten kontekstissa. Lähteenä on käytetty monipuolisesti tuoreita ja vertaisarvioituja artikkeleita, tutkimuksia, sekä alan kirjallisuutta.
Aineiston perusteella erityistä tukea vaativien oppilaiden tukeminen ja ryhmänhallinta koetaan pedagogisiksi haasteiksi. Koen, että näihin ei annetta musiikkikasvattajan koulutuksessa tarpeeksi valmiuksia. Muiksi pedagogisiksi haasteiksi koetaan arviointi, sillä suuresta musisoivasta ryhmästä on hankala arvioida yhtä tiettyä oppilasta. Musiikinopettajan tärkeiksi pedagogisiksi valmiuksiksi koetaan ryhmänhallintataidot ja erityistä tukea vaativien oppilaiden tukeminen. Ryhmänhallintataidot ovat olennaisia käytöshäiriöiden hillitsemiseksi. Erityistä tukea vaativien oppilaiden sijoittaminen opettajan läheisyyteen mahdollistaa nopean reagoinnin oppilaan haasteisiin.
Tutkimuksessa esiin tulleet tulokset vastaavat hyvin tutkimuskysymyksiin. Aineiston luotettavuus syntyy niiden tuoreudesta ja vertaisarvioinnista. Tulokset olivat hyvin yhteydessä toisiinsa ja siitä voidaan päätellä niiden olevan luotettavia. Pro gradu -tutkielmaani keräämäni aineisto sopii hyvin teoriapohjaksi ja avuksi tutkimuksen suunnitteluun ja toteutukseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31993]