Motivaation vaikutus oppimiseen peruskoulussa
Järvenpää, Susanna (2021-06-09)
Järvenpää, Susanna
S. Järvenpää
09.06.2021
© 2021 Susanna Järvenpää. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106178494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106178494
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on kerätä tietoa motivaation eri lajeista ja motivaation vaikutuksesta oppimiseen peruskoulussa. Tämä tieto auttaa opettajaa muun muassa opetusmenetelmien, -aiheiden ja -materiaalien valinnassa siten, että ne motivoivat oppilaita enemmän. Motivaatio kun on oletettavasti usein keskeinen tekijä oppimisen edesauttamisessa.
Tutkielman teoriapohja koostuu pääasiassa oppimisen ja motivaation käsitteiden määrittelystä. Keskiössä on erityisesti motivaation käsite, koska oppimisen käsite lienee yleisesti tunnetumpi. Motivaatioon liittyy myös todella monia alakäsitteitä. Lisäksi tutkielmassa määritellään muutamia olennaisia lähikäsitteitä sekä oppimiselle että motivaatiolle käsitteiden ja tutkimuskysymysten tukemiseksi.
Koulussa opettajan on erittäin tärkeä tietää, millaisista asioista oppilaat ovat kiinnostuneet ja millaiset opetusmenetelmät toimivat heihin parhaiten. Jokainen oppilas on yksilö ja jokaisella on omat kiinnostuksenkohteet, ja esimerkiksi oppiainekohtaisen motivaation mukaan oppilaan valintoihin ja suoriutumiseen vaikuttaa suuresti se, mistä asioista hän on kiinnostunut ja mitä asiaa hän pitää tärkeänä (Salmela-Aro, 2018). Tämän tutkielman toisena keskeisenä tavoitteena onkin selvittää, millaiset toimintatavat opettajana toimisivat todennäköisimmin luokasta ja oppilaista riippumatta motivaation edistämiseksi.
Tutkielma pyrkii selvittämään, millainen motivaatio on optimaalisinta oppimisen kannalta. Motivaation lajeja on tutkijasta ja tutkimuksesta riippuen enemmän tai vähemmän, mutta niiden vaikutuksessa oppimiseen on selkeästi eroja.
Tutkielman teoriapohja koostuu pääasiassa oppimisen ja motivaation käsitteiden määrittelystä. Keskiössä on erityisesti motivaation käsite, koska oppimisen käsite lienee yleisesti tunnetumpi. Motivaatioon liittyy myös todella monia alakäsitteitä. Lisäksi tutkielmassa määritellään muutamia olennaisia lähikäsitteitä sekä oppimiselle että motivaatiolle käsitteiden ja tutkimuskysymysten tukemiseksi.
Koulussa opettajan on erittäin tärkeä tietää, millaisista asioista oppilaat ovat kiinnostuneet ja millaiset opetusmenetelmät toimivat heihin parhaiten. Jokainen oppilas on yksilö ja jokaisella on omat kiinnostuksenkohteet, ja esimerkiksi oppiainekohtaisen motivaation mukaan oppilaan valintoihin ja suoriutumiseen vaikuttaa suuresti se, mistä asioista hän on kiinnostunut ja mitä asiaa hän pitää tärkeänä (Salmela-Aro, 2018). Tämän tutkielman toisena keskeisenä tavoitteena onkin selvittää, millaiset toimintatavat opettajana toimisivat todennäköisimmin luokasta ja oppilaista riippumatta motivaation edistämiseksi.
Tutkielma pyrkii selvittämään, millainen motivaatio on optimaalisinta oppimisen kannalta. Motivaation lajeja on tutkijasta ja tutkimuksesta riippuen enemmän tai vähemmän, mutta niiden vaikutuksessa oppimiseen on selkeästi eroja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]