”Opetusharjoittelusta huolimatta suuntaan kohti unelma-ammattiani” : opetusharjoittelun vaikutus valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden opettajapystyvyyteen ja opettajaidentiteettiin
Isto, Sanna (2021-06-21)
Isto, Sanna
S. Isto
21.06.2021
© 2021 Sanna Isto. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228627
Tiivistelmä
Opettajaksi kasvamiseen vaikuttaa merkittävästi opettajaidentiteetti, joka koostuu niin yksilön henkilökohtaisista elämänkokemuksista kuin sosiaalistumisesta yhteiskunnan ja yhteisöjen normeihin ja odotuksiin. Opettajapystyvyys kuvaa opettajan työn eri osa-alueita, joilla koetaan tilanteittain muuttuvaa kykyä selviytyä työn haasteista. Opetusharjoittelut ovat merkittävä osa opettajankoulutusta ja niiden kokemusten pohjalta opiskelijat rakentavat omaa opettajaidentiteettiään ja opettajapystyvyyttään. Opettajaidentiteettiin ja opettajapystyvyyteen vaikuttavat tekijät ovat osittain limittyneet, joten näiden tutkiminen yhdessä on perusteltua.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat luokanopettajaopiskelijan opettajapystyvyyskäsityksiin ja opettajaidentiteettiin opetusharjoittelussa sekä millaisissa asioissa opiskelijat olisivat kaivanneet vielä tukea vahvistaakseen omaa opettajaidentiteettiään ja opettajapystyvyyttään. Tutkimukseen haastateltiin kuutta maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa, jotka olivat vastikään suorittaneet tutkintoon sisältyvän päättövaiheen opetusharjoittelun. Haastattelut olivat puolistrukturoituja haastattelutilanteita ja analyysi mukaili fenomenografista, aineistolähtöistä analyysitapaa.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajapystyvyyteen vaikuttivat harjoittelussa saatu tuki ja palaute sekä pystyvyyden kokemukset ja erilaiset kuormittavat tekijät. Opiskelijat kaipaisivat harjoittelussa nykyistä enemmän tukea luokanhallintaan, eriyttämiseen ja monialaiseen yhteistyöhön. Haastatelluista opiskelijoista jokainen koki innostusta tulevaa opettajan ammattia kohtaan.
Haastatteluaineistossa tuli esille myös sellaisia opettajan työn osa-alueita, joita opiskelijat eivät päässeet harjoittamaan opinnoissaan tai harjoittelussa ennen työelämään siirtymistä, kuten yhteistyö huoltajien kanssa tai luokan työrauhan ylläpitäminen. Näiden osa-alueiden vahvistaminen opettajankoulutuksessa tai työpaikoilla järjestettävin mentorointimenetelmin voisi vähentää noviisiopettajien uupumista ja alanvaihtoa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat luokanopettajaopiskelijan opettajapystyvyyskäsityksiin ja opettajaidentiteettiin opetusharjoittelussa sekä millaisissa asioissa opiskelijat olisivat kaivanneet vielä tukea vahvistaakseen omaa opettajaidentiteettiään ja opettajapystyvyyttään. Tutkimukseen haastateltiin kuutta maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa, jotka olivat vastikään suorittaneet tutkintoon sisältyvän päättövaiheen opetusharjoittelun. Haastattelut olivat puolistrukturoituja haastattelutilanteita ja analyysi mukaili fenomenografista, aineistolähtöistä analyysitapaa.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajapystyvyyteen vaikuttivat harjoittelussa saatu tuki ja palaute sekä pystyvyyden kokemukset ja erilaiset kuormittavat tekijät. Opiskelijat kaipaisivat harjoittelussa nykyistä enemmän tukea luokanhallintaan, eriyttämiseen ja monialaiseen yhteistyöhön. Haastatelluista opiskelijoista jokainen koki innostusta tulevaa opettajan ammattia kohtaan.
Haastatteluaineistossa tuli esille myös sellaisia opettajan työn osa-alueita, joita opiskelijat eivät päässeet harjoittamaan opinnoissaan tai harjoittelussa ennen työelämään siirtymistä, kuten yhteistyö huoltajien kanssa tai luokan työrauhan ylläpitäminen. Näiden osa-alueiden vahvistaminen opettajankoulutuksessa tai työpaikoilla järjestettävin mentorointimenetelmin voisi vähentää noviisiopettajien uupumista ja alanvaihtoa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]