Erilaisten oppimisympäristöjen rooli gospelmuusikoiden ammatillisen identiteetin rakentumisessa
Halonen, Samuel (2021-06-21)
Halonen, Samuel
S. Halonen
21.06.2021
© 2021 Samuel Halonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228664
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen erilaisten musiikin oppimisympäristöjen rooleja gospelmuusikoiden ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Näin ollen tarkastelussa ovat myös kristillisissä yhteisöissä muodostuneet musiikin oppimisympäristöt, kuten seurakunnat, gospelbändit ja kristilliset opistot.
Tutkielman aluksi käsittelen musiikin oppimisympäristöjä formaaleina, informaaleina ja nonformaaleina oppimisen konteksteina, eli sen mukaan, kenen hallinnassa oppimisprosessit ovat ja missä oppiminen tapahtuu. Käsittelen myös kristillisiä yhteisöjä musiikin oppimisympäristöinä sekä sitä, mihin oppimisen konteksteihin ne sijoittuvat. Oppimisen kontekstien lisäksi tarkastelen muusikon ammatillisen identiteetin käsitettä.
Tutkielmassa on kerronnallinen tutkimusote. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan gospelmuusikon haastatteluista, joissa he kertovat oman polkunsa muusikoiksi. Tarkastelen kertomuksia sisällönanalyysin menetelmin ja esittelen lopuksi kaksi tutkimustulosten pohjalta tuottamaani tyyppikertomusta; Pajun ja Janen kertomukset kuvaavat kahta fiktiivistä, mutta mahdollista gospelmuusikon kasvutarinaa.
Tyypillisiksi gospelmuusikoiden muusikkouden polun vaiheiksi muodostui kertomusten perusteella: 1) musiikillisen innostuksen herääminen, 2) tavoitteellinen musiikin harrastaminen, 3) pääinstrumentin valikoituminen, 4) musiikin merkityksellisyyden kasvu, 5) muusikkouden tavoitteen vahvistuminen, 6) muusikkous sekä 7) kriisit ja haasteet.
Tutkimukseni perusteella informaalilla ja nonformaalilla oppimisella on merkittävä rooli gospelmuusikoiden ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Merkityksellisimpiä ympäristöjä olivat kristillisissä yhteisöissä muodostuneet oppimisympäristöt, etenkin seurakuntien musiikkikulttuurit ja gospelbänditoiminta. Formaaleista oppimisen konteksteista merkityksellisimmiksi koettiin yläkoulun musiikkikasvatus ja musiikillinen koulutus.
Tutkielman aluksi käsittelen musiikin oppimisympäristöjä formaaleina, informaaleina ja nonformaaleina oppimisen konteksteina, eli sen mukaan, kenen hallinnassa oppimisprosessit ovat ja missä oppiminen tapahtuu. Käsittelen myös kristillisiä yhteisöjä musiikin oppimisympäristöinä sekä sitä, mihin oppimisen konteksteihin ne sijoittuvat. Oppimisen kontekstien lisäksi tarkastelen muusikon ammatillisen identiteetin käsitettä.
Tutkielmassa on kerronnallinen tutkimusote. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan gospelmuusikon haastatteluista, joissa he kertovat oman polkunsa muusikoiksi. Tarkastelen kertomuksia sisällönanalyysin menetelmin ja esittelen lopuksi kaksi tutkimustulosten pohjalta tuottamaani tyyppikertomusta; Pajun ja Janen kertomukset kuvaavat kahta fiktiivistä, mutta mahdollista gospelmuusikon kasvutarinaa.
Tyypillisiksi gospelmuusikoiden muusikkouden polun vaiheiksi muodostui kertomusten perusteella: 1) musiikillisen innostuksen herääminen, 2) tavoitteellinen musiikin harrastaminen, 3) pääinstrumentin valikoituminen, 4) musiikin merkityksellisyyden kasvu, 5) muusikkouden tavoitteen vahvistuminen, 6) muusikkous sekä 7) kriisit ja haasteet.
Tutkimukseni perusteella informaalilla ja nonformaalilla oppimisella on merkittävä rooli gospelmuusikoiden ammatillisen identiteetin rakentumisessa. Merkityksellisimpiä ympäristöjä olivat kristillisissä yhteisöissä muodostuneet oppimisympäristöt, etenkin seurakuntien musiikkikulttuurit ja gospelbänditoiminta. Formaaleista oppimisen konteksteista merkityksellisimmiksi koettiin yläkoulun musiikkikasvatus ja musiikillinen koulutus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]