Työuraa aloittavien luokanopettajien käsityksiä matematiikan opettamisesta
Pykäläaho, Reetta (2021-06-21)
Pykäläaho, Reetta
R. Pykäläaho
21.06.2021
© 2021 Reetta Pykäläaho. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228684
Tiivistelmä
Matematiikka on toinen tuntimääriltään suurista perusopetuksen oppiaineista. Luokanopettajilla on suuri vastuu matematiikan opetuksen toteuttamisesta, sillä he opettavat kaksi kolmasosaa peruskoulun matematiikan vuosiviikkotunneista (Leppäaho ym., 2012, s. 105). Matematiikan opettaminen vaatii sisällönhallintaa sekä pedagogisia kykyjä, joita tarkastellaan tässä tutkimuksessa sisältötiedon ja pedagogisen sisältötiedon kautta (Shulman, 1986, s. 7). Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, millaisia käsityksiä maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilla ja vasta valmistuneilla luokanopettajilla on matematiikan opettamisen vaatimuksista opettajalle ja miten he käsittävät omat kykynsä vastata vaatimuksiin.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena fenomenografisella otteella ja analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Aineisto on kerätty helmikuussa 2021 sosiaalisen median opettajille suunnatuissa ryhmien kautta. Tutkimukseen osallistui 14 vastaajaa kolmesta eri yliopistosta.
Opettajan osaamista matematiikan opettamisessa käsiteltiin oppimisen tavoitteiden kautta, joissa korostui matematiikan soveltaminen arjessa sekä positiivisen kuvan muodostuminen matematiikasta. Tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijat pitävät pedagogista osaamista tärkeänä matematiikan opettamisessa. Erityisesti erilaisten opetusmenetelmien tunteminen oli vastaajien mukaan merkittävää oppilaiden tuntemisen lisäksi. Opettajan matemaattisen tiedon tulisi olla vähintään oppilaiden tavoitteiden tasolla, mutta tiedon tulisi mielellään olla syvempää kuin vain alakoulun sisältöjen hallinta. Tuloksien mukaan matematiikan opettamisen kyvyt olivat kehittyneet luokanopettajakoulutuksessa sekä erityisesti sijaisuuksissa koulutuksen ulkopuolella.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena fenomenografisella otteella ja analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella, joka koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Aineisto on kerätty helmikuussa 2021 sosiaalisen median opettajille suunnatuissa ryhmien kautta. Tutkimukseen osallistui 14 vastaajaa kolmesta eri yliopistosta.
Opettajan osaamista matematiikan opettamisessa käsiteltiin oppimisen tavoitteiden kautta, joissa korostui matematiikan soveltaminen arjessa sekä positiivisen kuvan muodostuminen matematiikasta. Tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijat pitävät pedagogista osaamista tärkeänä matematiikan opettamisessa. Erityisesti erilaisten opetusmenetelmien tunteminen oli vastaajien mukaan merkittävää oppilaiden tuntemisen lisäksi. Opettajan matemaattisen tiedon tulisi olla vähintään oppilaiden tavoitteiden tasolla, mutta tiedon tulisi mielellään olla syvempää kuin vain alakoulun sisältöjen hallinta. Tuloksien mukaan matematiikan opettamisen kyvyt olivat kehittyneet luokanopettajakoulutuksessa sekä erityisesti sijaisuuksissa koulutuksen ulkopuolella.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]