Opettajien käsityksiä formatiivisesta arvioinnista
Korpi, Lauri (2021-09-16)
Korpi, Lauri
L. Korpi
16.09.2021
© 2021 Lauri Korpi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109179012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109179012
Tiivistelmä
Formatiivinen arviointi on keskeinen osa oppimisen ja osaamisen arviointia. Oppimista edistävää ja ohjaavaa arviointia korostetaan nykyisessä perusopetuksen opetussuunnitelmassa, koska sillä on nykyisen oppimiskäsityksen ja useiden tutkimusten mukaan positiivinen vaikutus oppimiseen. Jokaisen opettajan täytyy perusopetuslain ja -asetuksen mukaan toteuttaa arviointia monipuolisesti ja riittävän usein. Tutkielman tarkoitus on selvittää, mitä formatiivisen arvioinnin strategioita ja lähestymistapoja perusasteen opettajat käyttävät ja mitä käsityksiä heillä on formatiivisesta arvioinnista.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi formatiivista arviointia perusopetuksen näkökulmasta. Formatiivista arviointia tarkastellaan käsitteenä, viisi formatiivisen arvioinnin strategiaa ja yleisimpiä formatiivisen arvioinnin lähestymistapoja. Kyseessä on teoriaohjaavasti analysoitu laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä, eli kvantifointia. Aineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä ja monivalintakysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 27 perusasteen opettajaa eri puolilta suomea.
Tutkimustuloksista selvisi, että opettajat toteuttivat arviointia monipuolisesti. Formatiivisen arvioinnin strategioista oppilaan sen hetkisen ymmärryksen osoittaminen ja oppimista edistävän palautteen antaminen olivat yleisimpiä. Lähes kaikkia formatiivisen arvioinnin strategioita pidettiin tärkeinä. Yleisimpiä toteuttamistapoja oli ohjaavan palautteen antaminen ja oppilaan havainnointi. Lähes kaikkia tutkimuksessa mainittuja arviointitapoja pidettiin tärkeinä. Vastaajat painottivat, että formatiivisen arvioinnin tarkoitus on olla monipuolista ja jatkuvaa.
Formatiivinen arviointi nähtiin tärkeänä osana opettajuutta, vaikka se koettiin haastavan opettajaa muutenkin kiireisen arjen keskellä. Arvioinnin strategioiden ja menetelmien käytön monipuolisuus ja useus riippuu paljon opettajan asenteista, käsityksistä ja kiinnostuksesta formatiivista arviointia kohtaan. Jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja oli sitä mieltä, että arviointia tulisi opettaa opettajakoulutuksessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi formatiivista arviointia perusopetuksen näkökulmasta. Formatiivista arviointia tarkastellaan käsitteenä, viisi formatiivisen arvioinnin strategiaa ja yleisimpiä formatiivisen arvioinnin lähestymistapoja. Kyseessä on teoriaohjaavasti analysoitu laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa käytettiin sisällönanalyysia ja sisällön erittelyä, eli kvantifointia. Aineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä ja monivalintakysymyksiä. Tutkimukseen osallistui 27 perusasteen opettajaa eri puolilta suomea.
Tutkimustuloksista selvisi, että opettajat toteuttivat arviointia monipuolisesti. Formatiivisen arvioinnin strategioista oppilaan sen hetkisen ymmärryksen osoittaminen ja oppimista edistävän palautteen antaminen olivat yleisimpiä. Lähes kaikkia formatiivisen arvioinnin strategioita pidettiin tärkeinä. Yleisimpiä toteuttamistapoja oli ohjaavan palautteen antaminen ja oppilaan havainnointi. Lähes kaikkia tutkimuksessa mainittuja arviointitapoja pidettiin tärkeinä. Vastaajat painottivat, että formatiivisen arvioinnin tarkoitus on olla monipuolista ja jatkuvaa.
Formatiivinen arviointi nähtiin tärkeänä osana opettajuutta, vaikka se koettiin haastavan opettajaa muutenkin kiireisen arjen keskellä. Arvioinnin strategioiden ja menetelmien käytön monipuolisuus ja useus riippuu paljon opettajan asenteista, käsityksistä ja kiinnostuksesta formatiivista arviointia kohtaan. Jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja oli sitä mieltä, että arviointia tulisi opettaa opettajakoulutuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]