Parhaita käytänteitä organisaatiossa markkinointihenkilöstön taitojen koulutukseen datan ja tekoälyn sovellusten käyttäjiksi
Honkanen, Anniina; Vuorentausta, Petrus (2021-11-10)
Honkanen, Anniina
Vuorentausta, Petrus
A. Honkanen; P. Vuorentausta
10.11.2021
© 2021 Anniina Honkanen, Petrus Vuorentausta. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202111109168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202111109168
Tiivistelmä
Tutkimme, mitä ovat parhaat käytänteet organisaatioissa markkinointihenkilöstön taitojen koulutuksessa datan ja tekoälyn sovellusten käyttäjiksi. Tutkimus on toteutettu parigraduna Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijoiden tuottamana. Tutkimusmenetelmänä toimivat kirjallisuuskatsaus ja dokumenttianalyysi. Käymme tutkielmassa kattavasti läpi alan teoriapohjaista ja käytännön läheistä keskustelua ja esittelemme tutkimusmenetelmien avulla tuotetut tutkimustulokset, joiden toivomme hyödyttävän organisaatioita markkinointihenkilöstön koulutuksessa datataitoihin. Tutkimme teorian ja käytännön keskustelun yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia ja tuotamme uutta tietoa yhdistelemällä aikaisempaa tietoa aiheesta. Uskomme, että saamamme tulokset ovat käyttökelpoisia ja integroitavissa monen eri toimialan organisaatioiden käyttöön.
Tulokset viittaavat olemassa olevaan taitovajeeseen datan suhteen, erityisesti markkinointiosastoilla. Esittelemme ratkaisuja, joita henkilöstöhallinto voi hyödyntää organisaation kulttuurin, rakenteiden ja strategian kehittämisessä ja sitä kautta kuroa umpeen taitovajetta sekä saavuttaa kilpailuetua asiantuntevien ja osaavien työntekijöiden ansiosta. Aihe kaipaa kuitenkin jatkotutkimuksia ja toivomme, että työmme herättää keskustelua datataitojen tärkeydestä markkinoinnissa ja henkilöstöhallinnon roolin merkityksestä organisaation sisäisessä muutoksessa.
Tulokset viittaavat olemassa olevaan taitovajeeseen datan suhteen, erityisesti markkinointiosastoilla. Esittelemme ratkaisuja, joita henkilöstöhallinto voi hyödyntää organisaation kulttuurin, rakenteiden ja strategian kehittämisessä ja sitä kautta kuroa umpeen taitovajetta sekä saavuttaa kilpailuetua asiantuntevien ja osaavien työntekijöiden ansiosta. Aihe kaipaa kuitenkin jatkotutkimuksia ja toivomme, että työmme herättää keskustelua datataitojen tärkeydestä markkinoinnissa ja henkilöstöhallinnon roolin merkityksestä organisaation sisäisessä muutoksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]