Koulutusjärjestelmien rooli ja merkitys maahanmuuttajien kotoutumisessa Suomeen
Askonen, Hanna (2021-12-10)
Askonen, Hanna
H. Askonen
10.12.2021
© 2021 Hanna Askonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202112109270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202112109270
Tiivistelmä
Maahanmuutto on aihe, joka ajankohtaisuudellaan koskettaa tavalla tai toisella meitä jokaista. Maahanmuuton synnyttämä monikulttuurisuus tuo esille kasvatustieteellisiä kysymyksiä liittyen maahanmuuttajien kotoutumiseen ja heidän koulutukseensa. Miten kouluissa tulisi vastata lisääntyneeseen maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen? Mikä on koulujen tavoite ja tehtävä maahanmuuttajien kotouttamisessa Suomeen onnistuneesti? Koulu on yksi tärkeimmistä ihmisiä sosialisoivista yhteiskunnan instituutioista. Sillä on tärkeä tehtävä integroida niin suomalaisia kuin ulkomaalaisia Suomeen ja siten tehdä heistä yhteiskunnan täysivaltaisia jäseniä, joilla on oma rooli ja paikka yhteiskunnassa. Maahanmuuttajien kohdalla koulujen on erityisen tärkeää keskittyä siis integroimaan heidät Suomeen opettamalla muun muassa suomalaista kieltä ja kulttuuria, sekä yhtä lailla tukea heidän omaa alkuperäistä kieli- ja kulttuuriperintöänsä. Tavoitteena olisi kulkea sellaista kultaista keskitietä, jossa sekä uusi että alkuperäinen kieli ja kulttuuri elävät ihmisessä rinnakkain, jolloin maahanmuuttajat kotoutuvat onnistuneesti Suomeen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31996]