Simulointi projektijohtamisen koulutuksessa ja projektisimuloinnin käyttöönotto
Ahonen, Juho (2022-02-08)
Ahonen, Juho
J. Ahonen
08.02.2022
© 2022 Juho Ahonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202081179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202081179
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää simuloinnin soveltuvuutta projektijohtamiskoulutukseen, sekä projektisimuloinnin markkinatilannetta selvittämään käyttöönoton vaatimuksia. Tutkielmassa projektisimulointi osoittautuu potentiaaliksi opetusmuodoksi kirjallisuuskatsauksen tarkastelun jälkeen. Projektisimuloinnin ollessa kasvuvaiheen kynnyksellä, kokemukset projektisimuloinnin tehokkuudesta projektijohtamiskoulutuksessa on vähäistä ja näin tutkielmassa on tarkasteltu soveltuvuutta vain kirjallisuuden pohjalta.
Tutkielmassa tarkastellaan kyselytutkimusta projektisimuloinnista ja markkinatilanteesta yliopistojen kesken, joten tutkimuksen tulokset ovat yliopistojen markkinatilanteeseen sopivat. Yleinen markkinatilanne tulee tarkastella erikseen. Tutkielmassa yhdistetään käyttöönoton kannalta oleelliset asiat kirjallisuuskatsauksesta, sekä kyselytutkimuksesta liiketoimintamallin huonetaulun avulla. Lisäksi käyttöönotolle tarkastellaan sekä mahdollistavia, että hidastavia tekijöitä.
Projektisimuloinnille osoittautuu tutkielmassa kilpailijaksi pelipohjainen opetusmuoto. Pelipohjaisen opetusmuodon odotetaan vaikuttavan projektisimuloinnin markkinatilanteeseen tulevaisuudessa.
Simuloinnilla on pitkä historia liiketoiminnanohjausjärjestelmien opetuksessa, sekä muussakin ohjausjärjestelmien koulutuksissa. Projektisimulointia ja ohjaussimulointia on verrattuna tutkielmassa ja eroavaisuudeksi nousee projektien kertaluontoisuus. The purpose of this thesis is to find out the suitability of simulation for project management training, as well as the market situation for project simulation, and gained knowledge is used for preparation of commissioning. In the thesis, project simulation proves to be a potential form of teaching after reviewing the literature review. With project simulation on the start of growth phase, experience with the effectiveness of project simulation in project training is limited and thus the thesis has examined applicability only based on the literature.
The thesis examines a survey on project simulation and the market situation between universities, so the results of the study are suitable for the market situation of universities. The general market situation should be considered separately. The thesis summarizes the essentials for commissioning literature review and the inquiry with the help of the business model canvas. In addition, both enabling and decelerating factors are being considered for commissioning.
In the thesis, a game-based teaching form proves to be a competitor to project simulation. The game-based teaching format is expected to affect the market situation of project simulation in the future.
Simulation has a long history in the teaching of business management systems, as well as in other training in control systems. There is a comparison between project simulation and control simulation in the dissertation, and the difference is the uniqueness of the projects.
Tutkielmassa tarkastellaan kyselytutkimusta projektisimuloinnista ja markkinatilanteesta yliopistojen kesken, joten tutkimuksen tulokset ovat yliopistojen markkinatilanteeseen sopivat. Yleinen markkinatilanne tulee tarkastella erikseen. Tutkielmassa yhdistetään käyttöönoton kannalta oleelliset asiat kirjallisuuskatsauksesta, sekä kyselytutkimuksesta liiketoimintamallin huonetaulun avulla. Lisäksi käyttöönotolle tarkastellaan sekä mahdollistavia, että hidastavia tekijöitä.
Projektisimuloinnille osoittautuu tutkielmassa kilpailijaksi pelipohjainen opetusmuoto. Pelipohjaisen opetusmuodon odotetaan vaikuttavan projektisimuloinnin markkinatilanteeseen tulevaisuudessa.
Simuloinnilla on pitkä historia liiketoiminnanohjausjärjestelmien opetuksessa, sekä muussakin ohjausjärjestelmien koulutuksissa. Projektisimulointia ja ohjaussimulointia on verrattuna tutkielmassa ja eroavaisuudeksi nousee projektien kertaluontoisuus.
The thesis examines a survey on project simulation and the market situation between universities, so the results of the study are suitable for the market situation of universities. The general market situation should be considered separately. The thesis summarizes the essentials for commissioning literature review and the inquiry with the help of the business model canvas. In addition, both enabling and decelerating factors are being considered for commissioning.
In the thesis, a game-based teaching form proves to be a competitor to project simulation. The game-based teaching format is expected to affect the market situation of project simulation in the future.
Simulation has a long history in the teaching of business management systems, as well as in other training in control systems. There is a comparison between project simulation and control simulation in the dissertation, and the difference is the uniqueness of the projects.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]