2030 — Kaikki tiet vievät Vihiluotoon
Jäppinen, Antti (2022-03-22)
Jäppinen, Antti
A. Jäppinen
22.03.2022
© 2022 Antti Jäppinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203221428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203221428
Tiivistelmä
Vihiluodon puutarhakaupunki 2030 -suunnitelma tarkastelee Vihiluodon sijaintia potentiaalisena tulevaisuuden työskentely-, ulkoilu sekä asuinalueena. Suunnitelma yhdistää urbaanit palvelut, kuten ravintolat, kahvilat, työpaikat ja kirjastot sekä luonnon. Tarkoituksena on tarkastella sekä esittää mitä tulevaisuuden uudisrakentaminen voisi olla. Miten eri toimintoja ja palveluita olisi mahdollista jakaa, sekoittaa keskenään ja sen seurauksena käytötöä tehostaa. Olisiko siis jälleen mahdollista rakentaa pitkäkestoisia, mukautuvia ja onnellisia kaupunkeja?
Tehtävässä oli tarkoituksena tarkastella Vihiluodon alueen tulevaisuutta sekä tutkia alueen kehittämistä Oulun ja Lentokentän välisenä työpaikka- alueena. Itse tehtävän asettelusta kuitenkin herää kysymys tulevaisuuden työnteon tavoista sekä siitä miten ihmiset tulevaisuudessa työskentelevät siis käyttävät aikansa. Tavoitteen uudelleen asettelun kautta työ lähtee tarkastelemaan Vihiluotoa potentiaalisena tulevaisuuden työskentelyyn ja elämiseen keskittyvänä alueena jossa yhdistyy niin luonto, palvelut, työn eri muotoinen tekeminen kuin asuminenkin.
Suunnitelmassa Vihiluodon- tien varrella sijaitsevat pientalokorttelit 1–6 sekä hotelli muutetaan Hybridikortteleiksi (AK, AL), sekä muutamaksi harkiten valituksi liike- ja palvelu kortteliksi.
Yhteensä alueelle tuodaan 13 6000 kem rakennusoikeutta joista 2460 on liikerakentamista. Pysäköinti on esitetty suunnitelmasta toteutettavan jaettavien autojen operaattoreilla sekä vahvistamalla julkista liikennettä. Nykymääräysten puitteissa alueelle on osoitettu myös kansi jonka alla on noin 300 autolle paikat.
Alue on pilkottu toisiinsa linkittyvillä puisto-osuuksilla (VP ja VP/s) jolla ylläpidetään metsäisyyden tunne ja varmistetaan riittävä asuintila myös ekosysteemin muille lajeille. Samalla jättäen suunnittelu- sekä joustovaraa myös tulevaisuuden varalle, esimerkiksi potentiaalisesti kasvavalle hulevesi kuormalle. Toreja on puolestaan sijoiteltu alueelle noin 100–400 metrin välein, usein vastakkain, joiden yhteyteen on myös osoitettu torimaista katutilaa asuntojen sekä asuin- ja toimistorakennusten pariin. Tämän tarkoituksena on mahdollistaa myös palveluiltaan runsas ja vilkas katutila.
Työ on mahdollista jakaa kahteen ala-osioon: Konsepti- ja Suunnitelmaosuus.
Konsepti- osuudessa tarkastellaan sitä millaisista elementeistä Tulevaisuuden kaupunki voisi muodostua ja miten se itse rakentamisessa näkyisi. Konsepti- osuutta on mahdollista soveltaa myös muissa kohteissa tietynlaisena suunnittelun tavoite- ja ohjekirjana. Suunnitelmaosuudessa puolestaan konseptiosuutta sovelletaan Vihiluodon kontekstissa ideatasolta kaava-tasoiseksi suunnitelmaksi asti.
Tehtävässä oli tarkoituksena tarkastella Vihiluodon alueen tulevaisuutta sekä tutkia alueen kehittämistä Oulun ja Lentokentän välisenä työpaikka- alueena. Itse tehtävän asettelusta kuitenkin herää kysymys tulevaisuuden työnteon tavoista sekä siitä miten ihmiset tulevaisuudessa työskentelevät siis käyttävät aikansa. Tavoitteen uudelleen asettelun kautta työ lähtee tarkastelemaan Vihiluotoa potentiaalisena tulevaisuuden työskentelyyn ja elämiseen keskittyvänä alueena jossa yhdistyy niin luonto, palvelut, työn eri muotoinen tekeminen kuin asuminenkin.
Suunnitelmassa Vihiluodon- tien varrella sijaitsevat pientalokorttelit 1–6 sekä hotelli muutetaan Hybridikortteleiksi (AK, AL), sekä muutamaksi harkiten valituksi liike- ja palvelu kortteliksi.
Yhteensä alueelle tuodaan 13 6000 kem rakennusoikeutta joista 2460 on liikerakentamista. Pysäköinti on esitetty suunnitelmasta toteutettavan jaettavien autojen operaattoreilla sekä vahvistamalla julkista liikennettä. Nykymääräysten puitteissa alueelle on osoitettu myös kansi jonka alla on noin 300 autolle paikat.
Alue on pilkottu toisiinsa linkittyvillä puisto-osuuksilla (VP ja VP/s) jolla ylläpidetään metsäisyyden tunne ja varmistetaan riittävä asuintila myös ekosysteemin muille lajeille. Samalla jättäen suunnittelu- sekä joustovaraa myös tulevaisuuden varalle, esimerkiksi potentiaalisesti kasvavalle hulevesi kuormalle. Toreja on puolestaan sijoiteltu alueelle noin 100–400 metrin välein, usein vastakkain, joiden yhteyteen on myös osoitettu torimaista katutilaa asuntojen sekä asuin- ja toimistorakennusten pariin. Tämän tarkoituksena on mahdollistaa myös palveluiltaan runsas ja vilkas katutila.
Työ on mahdollista jakaa kahteen ala-osioon: Konsepti- ja Suunnitelmaosuus.
Konsepti- osuudessa tarkastellaan sitä millaisista elementeistä Tulevaisuuden kaupunki voisi muodostua ja miten se itse rakentamisessa näkyisi. Konsepti- osuutta on mahdollista soveltaa myös muissa kohteissa tietynlaisena suunnittelun tavoite- ja ohjekirjana. Suunnitelmaosuudessa puolestaan konseptiosuutta sovelletaan Vihiluodon kontekstissa ideatasolta kaava-tasoiseksi suunnitelmaksi asti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32044]