Musiikinopettajien käsityksiä musiikinopetuksen mahdollisuuksista kestävän kehityksen kasvatuksessa
Hiltunen, Laura (2022-04-14)
Hiltunen, Laura
L. Hiltunen
14.04.2022
© 2022 Laura Hiltunen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204141564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204141564
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee musiikinopettajien käsityksiä musiikinopetuksen mahdollisuuksista kestävän kehityksen kasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä musiikinopettajilla on kestävän kehityksen kasvatuksesta sekä musiikinopetuksen mahdollisuuksista sen toteuttamisessa. Lisäksi tavoitteena on selvittää, millä tavoin musiikinopettajat huomioivat kestävän kehityksen teemoja omassa opetuksessaan.
Kestävä kehitys ja ympäristökasvatus ovat nousseet viime aikoina kasvatustieteellisen tutkimuksen kiinnostuksen kohteiksi, ja kestävän kehityksen teemat ovat vahvasti esillä valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa. Musiikin tai musiikinopetuksen näkökulmasta aihetta on kuitenkin tutkittu hyvin vähän. Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kestävän kehityksen kasvatuksen ja ympäristökasvatuksen käsitteistä sekä niiden monialaisuuden tarkastelusta. Musiikkikasvatuksen näkökulmasta kestävää kehitystä tarkastellaan aiempien tutkimusten, motivaation, tunteiden, ekologisen ja kulttuurisen kestävyyden sekä käytännön sovellusten kautta.
Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla, ja tutkimukseen osallistui viisi musiikinopettajaa. Haastatteluaineisto on analysoitu fenomenografisella analyysimenetelmällä.
Tutkimuksen mukaan musiikinopettajilla on vaihtelevia käsityksiä kestävän kehityksen käsitteestä ja sen sisällöistä. Kestävän kehityksen edistäminen nähdään tärkeänä koulun ja kaikkien aineiden opettajien tehtävänä. Kestävän kehityksen liittäminen musiikinopetukseen koetaan kuitenkin haastavana niiden luontevien yhtymäkohtien ja tiedon puutteen takia. Musiikinopettajat pyrkivät toteuttamaan kestävän kehityksen kasvatusta erityisesti musiikintuntiensa toimintakulttuurin ja arkisten käytänteiden sekä oman esimerkkinsä kautta. Opetussisällöissä musiikinopettajat nostavat esiin erityisesti kulttuurisen kestävyyden teemoja. Musiikinopettajien käsityksen mukaan musiikintuntien yhteisölliset ja osallistavat toimintatavat edistävät kestävän kehityksen kannalta tärkeitä taitoja.
Kestävä kehitys ja ympäristökasvatus ovat nousseet viime aikoina kasvatustieteellisen tutkimuksen kiinnostuksen kohteiksi, ja kestävän kehityksen teemat ovat vahvasti esillä valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa. Musiikin tai musiikinopetuksen näkökulmasta aihetta on kuitenkin tutkittu hyvin vähän. Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kestävän kehityksen kasvatuksen ja ympäristökasvatuksen käsitteistä sekä niiden monialaisuuden tarkastelusta. Musiikkikasvatuksen näkökulmasta kestävää kehitystä tarkastellaan aiempien tutkimusten, motivaation, tunteiden, ekologisen ja kulttuurisen kestävyyden sekä käytännön sovellusten kautta.
Tutkimuksen lähestymistapa on fenomenografinen. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastattelun avulla, ja tutkimukseen osallistui viisi musiikinopettajaa. Haastatteluaineisto on analysoitu fenomenografisella analyysimenetelmällä.
Tutkimuksen mukaan musiikinopettajilla on vaihtelevia käsityksiä kestävän kehityksen käsitteestä ja sen sisällöistä. Kestävän kehityksen edistäminen nähdään tärkeänä koulun ja kaikkien aineiden opettajien tehtävänä. Kestävän kehityksen liittäminen musiikinopetukseen koetaan kuitenkin haastavana niiden luontevien yhtymäkohtien ja tiedon puutteen takia. Musiikinopettajat pyrkivät toteuttamaan kestävän kehityksen kasvatusta erityisesti musiikintuntiensa toimintakulttuurin ja arkisten käytänteiden sekä oman esimerkkinsä kautta. Opetussisällöissä musiikinopettajat nostavat esiin erityisesti kulttuurisen kestävyyden teemoja. Musiikinopettajien käsityksen mukaan musiikintuntien yhteisölliset ja osallistavat toimintatavat edistävät kestävän kehityksen kannalta tärkeitä taitoja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31652]