Kasvunhallinta yrityksen kasvu- ja tuotestrategioissa
Pesonen, Aleksi (2022-04-26)
Pesonen, Aleksi
A. Pesonen
26.04.2022
© 2022 Aleksi Pesonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204261724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204261724
Tiivistelmä
Yritykset tavoittelevat usein liiketoiminnan kasvua keskeisenä tavoitteenaan. Yrityksen kasvu tuo mukanansa sisäisiä kasvukipuja, jotka hidastavat tai jopa estävät yrityksen toiminnan kokonaan. Strategisen kasvunhallinnan avulla kasvuesteitä pyritään ennalta tunnistamaan ja hallitsemaan, jotta liiketoiminnan kannattavuus ja suorituskyky säilyisi.
Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, miten kasvunhallinta näkyy yrityksen strategiassa ja erityisesti tuotestrategiassa. Tarkoituksena oli tunnistaa, miten liiketoiminnan kasvuun ja sen aiheuttamiin kasvukipuihin voidaan vaikuttaa yrityksen strategioiden kautta. Työssä pyrittiin erityisesti tunnistamaan kasvunhallinnan piirteitä ja strategisia tavoitteita yrityksen tuoteportfolio- ja tuotehallinnassa. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa yrityksen organisaation ja kasvustrategian välinen yhteys.
Tutkimuksen avulla löydettiin, että pienet ja keskisuuret yritykset kokevat enemmän kasvukipuja sisäisissä prosesseissa, mutta hyödyntävät myös vähemmän strategisen suunnittelun työkaluja niiden ehkäisemisessä. Tämä johtuu yrittäjälähtöisten organisaatioiden vähäisistä resursseista ja strategisen johtamistaidon puutteesta. Suuremmat organisaatiot eivät koe sisäisiä kasvukipuja niin usein. Niille luontaisempaa on kohdata kilpailun ja nopeasti muuttuvien markkinaympäristöjen aiheuttamia kasvukipuja vastata vaihteleviin asiakastarpeisiin. Vastausta edellä mainittuihin kasvukipuihin haetaan usein tuotestrategian avulla joustavasta tuoteportfolio- ja tuotehallinnasta. Companies are often pursuing business growth as their main goal. Growth can bring along internal growing pains that slow down or even fully obstruct the companies’ activities. Strategic growth management is used to identify and manage these growth barriers, in forward to maintain the profitability and efficiency.
This bachelor’s thesis’ goal was to find out, how growth management is seen in company’s strategy and especially in product strategy by using literature review. The purpose was to identify how growing pains can be influenced with strategies. This work tried to especially recognize growth management characteristics and strategic goals in company’s product portfolio management and product management. In addition, the goal was also to identify the relationship between organization and growth strategy.
The research resulted that small and middle-sized companies experience more internal growing pains and utilize strategic tools to prevent them less than larger organizations. This is due to their lack of resources and poor skills in strategic management. Larger businesses tend to face more growing pains concerning competitive environment and rapidly changing customer needs. This is often resolved by exploiting product strategy to maintain flexible product portfolio management and product management.
Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, miten kasvunhallinta näkyy yrityksen strategiassa ja erityisesti tuotestrategiassa. Tarkoituksena oli tunnistaa, miten liiketoiminnan kasvuun ja sen aiheuttamiin kasvukipuihin voidaan vaikuttaa yrityksen strategioiden kautta. Työssä pyrittiin erityisesti tunnistamaan kasvunhallinnan piirteitä ja strategisia tavoitteita yrityksen tuoteportfolio- ja tuotehallinnassa. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa yrityksen organisaation ja kasvustrategian välinen yhteys.
Tutkimuksen avulla löydettiin, että pienet ja keskisuuret yritykset kokevat enemmän kasvukipuja sisäisissä prosesseissa, mutta hyödyntävät myös vähemmän strategisen suunnittelun työkaluja niiden ehkäisemisessä. Tämä johtuu yrittäjälähtöisten organisaatioiden vähäisistä resursseista ja strategisen johtamistaidon puutteesta. Suuremmat organisaatiot eivät koe sisäisiä kasvukipuja niin usein. Niille luontaisempaa on kohdata kilpailun ja nopeasti muuttuvien markkinaympäristöjen aiheuttamia kasvukipuja vastata vaihteleviin asiakastarpeisiin. Vastausta edellä mainittuihin kasvukipuihin haetaan usein tuotestrategian avulla joustavasta tuoteportfolio- ja tuotehallinnasta.
This bachelor’s thesis’ goal was to find out, how growth management is seen in company’s strategy and especially in product strategy by using literature review. The purpose was to identify how growing pains can be influenced with strategies. This work tried to especially recognize growth management characteristics and strategic goals in company’s product portfolio management and product management. In addition, the goal was also to identify the relationship between organization and growth strategy.
The research resulted that small and middle-sized companies experience more internal growing pains and utilize strategic tools to prevent them less than larger organizations. This is due to their lack of resources and poor skills in strategic management. Larger businesses tend to face more growing pains concerning competitive environment and rapidly changing customer needs. This is often resolved by exploiting product strategy to maintain flexible product portfolio management and product management.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31936]