Dalcroze, Kodály ja Orff -menetelmät säveltämiskasvatuksessa
Nissi, Kaisa (2022-04-29)
Nissi, Kaisa
K. Nissi
29.04.2022
© 2022 Kaisa Nissi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204291755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204291755
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli luoda kokonaiskuvaa säveltämiskasvatuksesta osana peruskoulun musiikinopetusta sekä vertailla Dalcroze-, Kodály- ja Orff-pedagogiikan menetelmiä säveltämiskasvatuksen näkökulmasta. Kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutetun tutkielman pääkysymykset ovat: 1. Miksi säveltämiskasvatusta tarvitaan peruskoulussa? ja 2. Millä tavoin Dalcroze-, Kodály- ja Orff-menetelmissä toteutetaan peruskouluun sopivaa säveltämiskasvatusta, ja mitkä ovat menetelmien säveltämiskasvatuksen tavoitteet?
Kiinnostus tutkielman aiheeseen heräsi pianopedagogiikassa tapahtuvasta säveltämisestä, mutta nopeasti pohdinta siirtyi soitonopetuksesta peruskoulun musiikinopetukseen ja siellä toteutettavaan säveltämiseen. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa musiikin luova tuottaminen esiintyy osana musiikinopetuksen tavoitteita, mutta luovaan tuottamiseen sopivan menetelmän valinta voi olla opettajalle vaikeaa ja aikaa vievää, sillä erilaisia menetelmiä on kehitelty yli vuosisadan ajan.
Säveltämiskasvatusta avataan tutkielmassa säveltämisen, luovuuden, Perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden sekä sävellyspedagogiikan kautta. Musiikkipedagogisia menetelmiä tarkastellessa lähdetään liikkeelle menetelmän yleisimmistä pedagogisista työkaluista, jonka jälkeen syvennytään säveltämiskasvatuksen tyypillisimpiin tapoihin jo tuttuja pedagogisia työkaluja hyödyntäen.
Tutkielmaan nostetuissa kolmesta säveltämiskasvatuksen menetelmästä selvisi, että säveltämisen osuus on sidottu osaksi kokonaisvaltaista musiikin opetusprosessia. Tavoiteltavat taidot ovat hyvin samankaltaisia, vaikka menetelmät itsessään lähestyvät musiikin oppimista eri näkökulmista. Menetelmissä opettajan rooli, musisointitapa ja säveltämisharjoitukset poikkeavat toisistaan.
Säveltämiskasvatus on musiikin opetusta ja kasvatusta säveltämisen keinoin. Säveltämiskasvatuksella pyritään ensisijaisesti kehittämään arjessakin tarvittavaa luovaa ajattelua ja ongelmanratkaisukykyjä, mutta sen avulla voidaan opetella myös erilaisia musiikin ilmiöitä sitoen niitä kokonaisuuksiksi sekä kehittää sosiaalisia taitoja. Luovan prosessin avulla oppilas voi löytää tavan ilmaista itseään, ja luovuus osana oppimista mahdollistaa oppilaskohtaisen toiminnan eriyttämisen tilanteesta riippumatta. Luova prosessi voi samalla myöskin toimia opettajan työkaluna arvioinnissa ja opetuksen suunnittelussa.
Kiinnostus tutkielman aiheeseen heräsi pianopedagogiikassa tapahtuvasta säveltämisestä, mutta nopeasti pohdinta siirtyi soitonopetuksesta peruskoulun musiikinopetukseen ja siellä toteutettavaan säveltämiseen. Perusopetuksen opetussuunnitelmassa musiikin luova tuottaminen esiintyy osana musiikinopetuksen tavoitteita, mutta luovaan tuottamiseen sopivan menetelmän valinta voi olla opettajalle vaikeaa ja aikaa vievää, sillä erilaisia menetelmiä on kehitelty yli vuosisadan ajan.
Säveltämiskasvatusta avataan tutkielmassa säveltämisen, luovuuden, Perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden sekä sävellyspedagogiikan kautta. Musiikkipedagogisia menetelmiä tarkastellessa lähdetään liikkeelle menetelmän yleisimmistä pedagogisista työkaluista, jonka jälkeen syvennytään säveltämiskasvatuksen tyypillisimpiin tapoihin jo tuttuja pedagogisia työkaluja hyödyntäen.
Tutkielmaan nostetuissa kolmesta säveltämiskasvatuksen menetelmästä selvisi, että säveltämisen osuus on sidottu osaksi kokonaisvaltaista musiikin opetusprosessia. Tavoiteltavat taidot ovat hyvin samankaltaisia, vaikka menetelmät itsessään lähestyvät musiikin oppimista eri näkökulmista. Menetelmissä opettajan rooli, musisointitapa ja säveltämisharjoitukset poikkeavat toisistaan.
Säveltämiskasvatus on musiikin opetusta ja kasvatusta säveltämisen keinoin. Säveltämiskasvatuksella pyritään ensisijaisesti kehittämään arjessakin tarvittavaa luovaa ajattelua ja ongelmanratkaisukykyjä, mutta sen avulla voidaan opetella myös erilaisia musiikin ilmiöitä sitoen niitä kokonaisuuksiksi sekä kehittää sosiaalisia taitoja. Luovan prosessin avulla oppilas voi löytää tavan ilmaista itseään, ja luovuus osana oppimista mahdollistaa oppilaskohtaisen toiminnan eriyttämisen tilanteesta riippumatta. Luova prosessi voi samalla myöskin toimia opettajan työkaluna arvioinnissa ja opetuksen suunnittelussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32043]