Asiakasomistajan kokema arvo alueensa osuustoiminnasta : case Osuuskauppa Arina
Posti, Roosa (2022-05-04)
Posti, Roosa
R. Posti
04.05.2022
© 2022 Roosa Posti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205041794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205041794
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Osuuskauppa Arinan jäsenistön, eli asiakasomistajien, kokema arvo alueosuuskauppansa toiminnasta muodostuu. Tutkimuksessa pyritään aineiston perusteella arvioimaan, miten jäsenen kokema arvo muodostuu pohjautuen siihen, miten jäsen kokee itsensä ja alueensa hyötyvän osuustoiminnasta. Tutkimuksen toimeksiantajayrityksenä toimii Osuuskauppa Arina.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan osuustoimintaa yritysmuotona, sekä sen historiaa ja vaikutusta Suomessa. Tämän lisäksi tarkastellaan paljon tutkittua konseptia asiakasarvoa, sekä osuustoimintaan liittyvää jäsenarvoa ja sen muodostumista. Teorian pohjalta on jäsenen kokema arvo jaoteltu neljään kategoriaan: utilitaristiseen, funktionaalisen ja emotionaaliseen arvoon, sekä koettuun arvoon alueelle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, sillä tarkoituksena oli yksityiskohtaisesti tutkia jäsenarvoa ilmiönä, ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin ryhmäkeskustelut, sillä ne saavat aikaan vapaamuotoista keskustelua aiheesta. Aineisto kerättiin kahdesta ryhmäkeskustelusta, joissa osallistujat saivat tuoda esiin omia näkemyksiään. Osallistujat olivat Osuuskauppa Arinan jäseniä. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä edellä mainittuja arvokategorioita.
Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että osallistujat tunnistivat useita hyötyjä osuustoiminnasta, ja utilitaristien eli taloudellinen arvo nähtiin merkittävimpänä. Funktionaalinen arvo ei ollut yhtä havaittavissa, kuin teorian pohjalta olisi voitu odottaa, mutta funktionaalisia hyötyjä pystyi tunnistamaan aineistosta. Emotionaalisen arvon kokeminen oli erittäin vaihtelevaa osallistujien välillä ja arvo alueelle tunnistettiin hyvin. Jäsenen kokeman arvon voidaan nähdä muodostuvan useista eri hyödyistä, ja arvon muodostumisen voi nähdä olevan jäsenkohtaista sekä riippuvaista yksittäisen jäsenen omista näkemyksistä ja kokemuksista. Lisäksi arvon muodostumiseen vaikuttaa jäsenen moniroolisuus.
Tutkimuksen tulokset antavat Osuuskauppa Arinalle ja mahdollisesti muille osuuskaupoille mahdollisuuden tarkastella luomaansa arvoa jäsenistölleen. Jäsenarvon tunnistaminen on tärkeää, sillä se vaikuttaa osuuskunnan kannattavuuteen, auttaa osuuskauppaa tarjoamaan jäsenistölle parempia hyötyjä ja edesauttaa onnistunutta viestintää hyödyistä. Yksi osuuskunnan tärkeistä tehtävistä on tiedottaa jäsenistöä hyödyistä, ja tulosten pohjalta yritys voi arvioida, mistä hyödyistä on viestittävä enemmän.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan osuustoimintaa yritysmuotona, sekä sen historiaa ja vaikutusta Suomessa. Tämän lisäksi tarkastellaan paljon tutkittua konseptia asiakasarvoa, sekä osuustoimintaan liittyvää jäsenarvoa ja sen muodostumista. Teorian pohjalta on jäsenen kokema arvo jaoteltu neljään kategoriaan: utilitaristiseen, funktionaalisen ja emotionaaliseen arvoon, sekä koettuun arvoon alueelle. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, sillä tarkoituksena oli yksityiskohtaisesti tutkia jäsenarvoa ilmiönä, ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin ryhmäkeskustelut, sillä ne saavat aikaan vapaamuotoista keskustelua aiheesta. Aineisto kerättiin kahdesta ryhmäkeskustelusta, joissa osallistujat saivat tuoda esiin omia näkemyksiään. Osallistujat olivat Osuuskauppa Arinan jäseniä. Aineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä edellä mainittuja arvokategorioita.
Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että osallistujat tunnistivat useita hyötyjä osuustoiminnasta, ja utilitaristien eli taloudellinen arvo nähtiin merkittävimpänä. Funktionaalinen arvo ei ollut yhtä havaittavissa, kuin teorian pohjalta olisi voitu odottaa, mutta funktionaalisia hyötyjä pystyi tunnistamaan aineistosta. Emotionaalisen arvon kokeminen oli erittäin vaihtelevaa osallistujien välillä ja arvo alueelle tunnistettiin hyvin. Jäsenen kokeman arvon voidaan nähdä muodostuvan useista eri hyödyistä, ja arvon muodostumisen voi nähdä olevan jäsenkohtaista sekä riippuvaista yksittäisen jäsenen omista näkemyksistä ja kokemuksista. Lisäksi arvon muodostumiseen vaikuttaa jäsenen moniroolisuus.
Tutkimuksen tulokset antavat Osuuskauppa Arinalle ja mahdollisesti muille osuuskaupoille mahdollisuuden tarkastella luomaansa arvoa jäsenistölleen. Jäsenarvon tunnistaminen on tärkeää, sillä se vaikuttaa osuuskunnan kannattavuuteen, auttaa osuuskauppaa tarjoamaan jäsenistölle parempia hyötyjä ja edesauttaa onnistunutta viestintää hyödyistä. Yksi osuuskunnan tärkeistä tehtävistä on tiedottaa jäsenistöä hyödyistä, ja tulosten pohjalta yritys voi arvioida, mistä hyödyistä on viestittävä enemmän.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31925]