Alakouluikäisten oppimismotivaatioon liittyvät tekijät ja opettajan vaikutus motivaatioon
Posio, Helmi (2022-05-06)
Posio, Helmi
H. Posio
06.05.2022
© 2022 Helmi Posio. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205061838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205061838
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on pyrkiä selvittämään mitkä tekijät vaikuttavat alakouluikäisen lapsen oppimismotivaatioon koulussa. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan miten opettaja voi omalla toiminnallaan ja suunnittelulla vaikuttaa oppilaan motivaatioon ja sen syntymiseen. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena on kokoavan tekstin tuottaminen useita lähteitä käyttäen, ja antaa lukijalle mahdollisimman kattava kokonaisuus tutkielman aiheesta.
Motivaatio on yhtäaikaisesti vaikuttavien motiivien aikaansaama tila, joka ohjaa ihmisen toimintaa tarpeiden ja halujen kautta. Motivaatio jaetaan usein kahteen kategoriaan: sisäiseen ja ulkoiseen. Viimeaikainen motivaatiotutkimus on osoittanut, että motivaatiolla on suuri merkitys oppilaan syvälliseen oppimiseen. Tavoitesuuntautuneeseen oppimiseen sisältyy aina erilaisia vaikeita ja turhautumista aiheuttavia tilanteita, jolloin motivaation tärkeys korostuu, eikä oppija luovuta. Tässä tutkimuksessa tarkastelen motivaatiota kolmen eri motivaatioteorian kautta, jotka ovat itsemääräämisteoria, odotusarvoteoria ja tarveteoria.
Tutkielman yksi keskeisistä johtopäätöksistä on jokaisen oppilaan yksilöllisyyden vaikutus motivaation tekijöihin. Jokainen oppilas on oma yksilönsä, jolla on erilaisia persoonallisia ominaisuuksia ja valmiuksia, jotka kaikki yhdessä vaikuttavat esimerkiksi siihen, mistä hän kiinnostuu ja mikä häntä motivoi. Motivaation rakentuminen on monimutkainen ja useasta tekijästä riippuva prosessi, mikä tukee väitettä siitä, että opettaja yksin ei ole vastuussa oppilaan motivaatiosta tai sen puuttumisesta. Opettaja kuitenkin voi omalla toiminnallaan pyrkiä lisäämään oppilaiden motivaatiota luokassa ja opetustilanteissa.
Motivaatio on yhtäaikaisesti vaikuttavien motiivien aikaansaama tila, joka ohjaa ihmisen toimintaa tarpeiden ja halujen kautta. Motivaatio jaetaan usein kahteen kategoriaan: sisäiseen ja ulkoiseen. Viimeaikainen motivaatiotutkimus on osoittanut, että motivaatiolla on suuri merkitys oppilaan syvälliseen oppimiseen. Tavoitesuuntautuneeseen oppimiseen sisältyy aina erilaisia vaikeita ja turhautumista aiheuttavia tilanteita, jolloin motivaation tärkeys korostuu, eikä oppija luovuta. Tässä tutkimuksessa tarkastelen motivaatiota kolmen eri motivaatioteorian kautta, jotka ovat itsemääräämisteoria, odotusarvoteoria ja tarveteoria.
Tutkielman yksi keskeisistä johtopäätöksistä on jokaisen oppilaan yksilöllisyyden vaikutus motivaation tekijöihin. Jokainen oppilas on oma yksilönsä, jolla on erilaisia persoonallisia ominaisuuksia ja valmiuksia, jotka kaikki yhdessä vaikuttavat esimerkiksi siihen, mistä hän kiinnostuu ja mikä häntä motivoi. Motivaation rakentuminen on monimutkainen ja useasta tekijästä riippuva prosessi, mikä tukee väitettä siitä, että opettaja yksin ei ole vastuussa oppilaan motivaatiosta tai sen puuttumisesta. Opettaja kuitenkin voi omalla toiminnallaan pyrkiä lisäämään oppilaiden motivaatiota luokassa ja opetustilanteissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32040]