Lukemaan opettaminen ja oppiminen leikin avulla
Vatanen, Veera (2022-05-06)
Vatanen, Veera
V. Vatanen
06.05.2022
© 2022 Veera Vatanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205061839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205061839
Tiivistelmä
Lukemaan opettaminen on yksi tärkeimmistä opetuksen tehtävistä peruskoulussa. Lukemaan oppiminen on pitkä prosessi, joka alkaa jo varhaiskasvatuksessa ja huipentuu perusopetuksen alkuopetuksessa. Lukemaan opetteleminen määrittelee oppilaan koulunkäyntiä pitkälle sekä vaikuttaa myöhemmässäkin elämässä arjen tilanteissa selviytymisessä. Leikki on osa lapsen normaalia kasvua ja kehitystä sekä sitä tulee tukea osana lapsen kasvua ja kehitystä, ei ainoastaan varhaiskasvatuksessa, vaan myöskin peruskoulun puolella alkuopetuksessa. Leikki ja lukemaan oppiminen yhdistyvät toisiinsa tarinoiden, kerronnan, elokuvien, pelien sekä erilaisten musiikillisten leikkien avulla.
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on kirjallisuuskatsauksen avulla kvalitatiivisena tutkimuksena käsitellä lukemaan oppimista ja opettamista leikin avulla. Lukemaan opettamista sekä oppimista käsitellään tutkimusten valossa saatujen tulosten avulla, erilaisten oppimistekniikoiden ja niiden toteutuksen sekä käytänteiden avulla sekä lukemaan opettamisen ja oppimisen haasteita esille tuoden. Leikkiä, sen merkitystä lapsen elämään sekä oppimiseen varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa käsitellään tutkimusten ja kirjallisuuden julkaisujen perusteella sekä esittäen tutkimuksia ja tutkimustuloksia.
Erityisesti alkuopetuksessa leikin merkitys korostuu osana lapsen motivointia lukemisen parissa koulussa sekä sen ulkopuolella. Opettajan tulee osata motivoida oppilasta tehtäviin sekä oppimiseen lapsen taitotason mukaisesti uusien haasteiden edessä osana oppimista. Sillä miten lasta motivoidaan lukemaan opetellessa ja miten opettaja opettaa lasta lukemaan, on pitkä vaikutus lapsen myöhempään tulevaisuuteen sekä minäkäsityksen kehitykselle.
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on kirjallisuuskatsauksen avulla kvalitatiivisena tutkimuksena käsitellä lukemaan oppimista ja opettamista leikin avulla. Lukemaan opettamista sekä oppimista käsitellään tutkimusten valossa saatujen tulosten avulla, erilaisten oppimistekniikoiden ja niiden toteutuksen sekä käytänteiden avulla sekä lukemaan opettamisen ja oppimisen haasteita esille tuoden. Leikkiä, sen merkitystä lapsen elämään sekä oppimiseen varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa käsitellään tutkimusten ja kirjallisuuden julkaisujen perusteella sekä esittäen tutkimuksia ja tutkimustuloksia.
Erityisesti alkuopetuksessa leikin merkitys korostuu osana lapsen motivointia lukemisen parissa koulussa sekä sen ulkopuolella. Opettajan tulee osata motivoida oppilasta tehtäviin sekä oppimiseen lapsen taitotason mukaisesti uusien haasteiden edessä osana oppimista. Sillä miten lasta motivoidaan lukemaan opetellessa ja miten opettaja opettaa lasta lukemaan, on pitkä vaikutus lapsen myöhempään tulevaisuuteen sekä minäkäsityksen kehitykselle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]