Erityisopettajien kertomuksia ajasta ja sen merkityksestä koulussa
Kesäläinen, Teodora (2022-05-11)
Kesäläinen, Teodora
T. Kesäläinen
11.05.2022
© 2022 Teodora Kesäläinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205111936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205111936
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani perehdyn erityisopettajien aikakäsitykseen. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville erityisopettajien kertomusten kautta, millaisia haasteita oppilailla on ajan hahmottamisen suhteen ja minkälaisia tukikeinoja erityisopettaja käyttää, parantaakseen oppilaansa ajan hahmottamista.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan erityispedagogiikan erilaisia näkökulmia ja erilaisia aikakäsityksiä, joilla pyritään avaamaan ajan monimuotoisuutta. Tutkielma on toteutettu laadullisena, kerronnallisena tutkimuksena. Tutkielmassa on haluttu tuoda esiin erityisopettajien näkemyksiä ja kokemuksia aikaan liittyen. Tutkimusaineisto koostuu neljästä (n=4) litteroidusta teemahaastattelusta, joiden analysoinnissa on hyödynnetty narratiivista analyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että aika ilmeni eri tavoin opettajien kertomuksissa ja haasteet olivat erilaisia. Aikaan liittyvät haasteet saattoivat liittyä esimerkiksi luokan heterogeenisyyteen ja oppilaiden erilaisiin diagnooseihin ja ajan hahmottamiseen haasteet vaikuttivat myös oppilaiden oppimiseen. Yhtäläisyyksiä ilmeni kuitenkin erityisopettajien tavoissa tukea oppilaan ajan hahmottamista, eli vaikka haasteet olivat erilaisia, keinot olivat usein samoja.
Tämän tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää, mutta ne ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, joten tuloksia voidaan pitää merkityksellisinä löydöksinä ja ne voivat olla suuntaa antavia. Tutkielmasta voi olla hyötyä erityisesti erityislasten parissa työskenteleville, esimerkiksi erityisopettajille. Kentällä toimivat erityisopettajat voivat löytää tutkielmasta uusia keinoja tukea oppilaidensa ajan hahmottamista tai he voivat saada tarinoiden kautta vertaistukea työhönsä. Tutkielma voi innoittaa myös eri alojen tutkijoita tutkimaan aihetta useammasta eri näkökulmasta. Toivon tutkielman herättävän keskustelua ja ajatuksia myös opettajankoulutuksessa siitä, kuinka suuressa roolissa aika on lapsen elämässä.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan erityispedagogiikan erilaisia näkökulmia ja erilaisia aikakäsityksiä, joilla pyritään avaamaan ajan monimuotoisuutta. Tutkielma on toteutettu laadullisena, kerronnallisena tutkimuksena. Tutkielmassa on haluttu tuoda esiin erityisopettajien näkemyksiä ja kokemuksia aikaan liittyen. Tutkimusaineisto koostuu neljästä (n=4) litteroidusta teemahaastattelusta, joiden analysoinnissa on hyödynnetty narratiivista analyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että aika ilmeni eri tavoin opettajien kertomuksissa ja haasteet olivat erilaisia. Aikaan liittyvät haasteet saattoivat liittyä esimerkiksi luokan heterogeenisyyteen ja oppilaiden erilaisiin diagnooseihin ja ajan hahmottamiseen haasteet vaikuttivat myös oppilaiden oppimiseen. Yhtäläisyyksiä ilmeni kuitenkin erityisopettajien tavoissa tukea oppilaan ajan hahmottamista, eli vaikka haasteet olivat erilaisia, keinot olivat usein samoja.
Tämän tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää, mutta ne ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, joten tuloksia voidaan pitää merkityksellisinä löydöksinä ja ne voivat olla suuntaa antavia. Tutkielmasta voi olla hyötyä erityisesti erityislasten parissa työskenteleville, esimerkiksi erityisopettajille. Kentällä toimivat erityisopettajat voivat löytää tutkielmasta uusia keinoja tukea oppilaidensa ajan hahmottamista tai he voivat saada tarinoiden kautta vertaistukea työhönsä. Tutkielma voi innoittaa myös eri alojen tutkijoita tutkimaan aihetta useammasta eri näkökulmasta. Toivon tutkielman herättävän keskustelua ja ajatuksia myös opettajankoulutuksessa siitä, kuinka suuressa roolissa aika on lapsen elämässä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]