Opettajan työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät
Holmroos, Lisa (2022-05-12)
Holmroos, Lisa
L. Holmroos
12.05.2022
© 2022 Lisa Holmroos. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205121979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205121979
Tiivistelmä
Tässä työssä tarkasteltiin opettajan työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Työssä käytiin läpi tukevia sekä heikentäviä tekijöitä. Työ toteutettiin suurilta osin käyttäen kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, mutta mukana on myös kvalitatiivista meta-analyysiä, jotta työstä saatiin mahdollisimman laaja ja luotettava. Työssä on käytetty kattavasti lähteitä, joista suurin osa on suomen kielisiä, sillä ensisijaisesti työn kohteena on suomalaisten opettajien työhyvinvointi. Työssä on kuitenkin käytetty myös kansainvälisiä lähteitä, ja tutkittu muiden maiden opettajien työhyvinvointia.
Opettajien työhyvinvointia on tutkittu jo kauan, ja huoli opettajien jaksamisesta kasvaa entisestään, niin suomessa, kuin muualla maailmalla. Opettajilta vaaditaan paljon eri taitoja, eikä työtehtävät jää koululle, vaan töitä tehdään paljon myös työajan ulkopuolella. Opettaja on henkilö, jonka tarkoitus on kohdata jokainen oppilas yksilönä ja antaa oppilaille turvallinen ja innostava ilmapiiri oppia uutta ja kasvaa omaksi itsekseen.
Työn tulosten pohjalta voidaan sanoa, että tekijöitä, jotka tukevat ja heikentävät opettajien työhyvinvointia on useita. Useat näistä liittyvät koulun organisaatioon ja siellä vallitseviin pelisääntöihin sekä kouluyhteisön ilmapiiriin. Yksi suurimmista tukevista tekijöistä on työn imu, jolla tarkoitetaan työhön uppoutumista. Lisäksi esille nostettiin työyhteisön tuen, positiivisen psykologian, opettajien autonomian sekä vapaa-ajan ja harrastusten merkitys osana työhyvinvointia. Tutkielmassa ilmeni, että opettajia, jotka kokevat uupumista yhdisti kolme samaa tekijää: ylivahva moraali, uudet toimintatavat ja kulttuurin muutokset, sekä vähäinen palautteen saanti. Nämä ovat resurssien puuttumisen lisäksi suurimpia opettajien työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Myös työnmäärän kasvu sekä eettiset tekijät haastavat opettajien työhyvinvointia. Vaikka haastavia tekijöitä on paljon, on opettajalla kuitenkin mahdollisuus vahvistaa omaa työhyvinvointia tukevien tekijöiden avulla.
Laaja tutkimusaineisto osoittaa tulokset luotettaviksi, sekä ulkomailla tehdyt tutkimukset tukevat aiheen yleisyyttä ja uskottavuutta. Myös jatkotutkimukset aiheesta on mahdollisia aiheen laajuuden vuoksi.
Opettajien työhyvinvointia on tutkittu jo kauan, ja huoli opettajien jaksamisesta kasvaa entisestään, niin suomessa, kuin muualla maailmalla. Opettajilta vaaditaan paljon eri taitoja, eikä työtehtävät jää koululle, vaan töitä tehdään paljon myös työajan ulkopuolella. Opettaja on henkilö, jonka tarkoitus on kohdata jokainen oppilas yksilönä ja antaa oppilaille turvallinen ja innostava ilmapiiri oppia uutta ja kasvaa omaksi itsekseen.
Työn tulosten pohjalta voidaan sanoa, että tekijöitä, jotka tukevat ja heikentävät opettajien työhyvinvointia on useita. Useat näistä liittyvät koulun organisaatioon ja siellä vallitseviin pelisääntöihin sekä kouluyhteisön ilmapiiriin. Yksi suurimmista tukevista tekijöistä on työn imu, jolla tarkoitetaan työhön uppoutumista. Lisäksi esille nostettiin työyhteisön tuen, positiivisen psykologian, opettajien autonomian sekä vapaa-ajan ja harrastusten merkitys osana työhyvinvointia. Tutkielmassa ilmeni, että opettajia, jotka kokevat uupumista yhdisti kolme samaa tekijää: ylivahva moraali, uudet toimintatavat ja kulttuurin muutokset, sekä vähäinen palautteen saanti. Nämä ovat resurssien puuttumisen lisäksi suurimpia opettajien työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Myös työnmäärän kasvu sekä eettiset tekijät haastavat opettajien työhyvinvointia. Vaikka haastavia tekijöitä on paljon, on opettajalla kuitenkin mahdollisuus vahvistaa omaa työhyvinvointia tukevien tekijöiden avulla.
Laaja tutkimusaineisto osoittaa tulokset luotettaviksi, sekä ulkomailla tehdyt tutkimukset tukevat aiheen yleisyyttä ja uskottavuutta. Myös jatkotutkimukset aiheesta on mahdollisia aiheen laajuuden vuoksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]