Kaikille sopiva koulu
Häggman, Mirka (2022-05-12)
Häggman, Mirka
M. Häggman
12.05.2022
© 2022 Mirka Häggman. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205121984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205121984
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää ratkaisukeskeisesti, miten koulu voisi olla sopivampi kaikille. Suomessa jokainen käy peruskoulun elämänsä aikana, joten se koskettaa aivan jokaista. Tällöin on hyvin tärkeää pohtia ja tehdä töitä sen eteen, että koulu on oikeasti sellainen, joka palvelee aivan jokaista oppilasta. Tutkielmassa korostuu kasvatussosiologinen näkökulma ja kehittämistoimet on jaoteltu makro-, meso- ja mikrotasoille.
Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, joka perustuu aikaisempaan tutkimukseen. Tarkemmin määriteltynä tutkielma toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka tarkoittaa yleiskatsausta, jota ei rajaa tiukat säännöt. Käytetyt aineistot voivat olla hyvinkin laajoja eikä niitä valita metodisten sääntöjen rajoissa. Tutkimus etenee usein seuraavanlaisesti. Tutkimuskysymys esitellään kontekstiin liitettynä ja tämän jälkeen esitellään käytettyä tutkimusmenetelmää, jolla saatu lähdeaineisto on hankittu. Lopuksi esille tuodaan kirjallisuuden pohjalta löydetyt tulokset ja pohditaan niitä.
Yleisesti Suomen opetussuunnitelmaprosessi huomioi hyvin kaikkien tasojen vaikutusmahdollisuudet. Makrotasolla asioiden muuttaminen vaatii oikean ajoituksen, tutkimusta, kehittämistä, arviointia ja paljon aikaa. Koulutuksen eriarvoisuutta tuottavat rakenteet ja toimintakäytänteet tulee tunnistaa ja purkaa. Mesotasolla kuntalaki mahdollistaa paljon ja riittävien resurssien turvaaminen on ratkaisevassa roolissa. Mikrotasolla on konkreettisimmat vaikutusmahdollisuudet yksittäiseen oppilaaseen. Valmentava vuorovaikutus ja ratkaisukeskeisyys ovat avainasemassa siinä, että opettaja voi tukea ja ymmärtää mahdollisimman monipuolisesti lasta.
Tutkimustuloksissa ei ole kysymys ehdottomista totuuksista, joita voisi mitenkään toteuttaa vain yhdellä tavalla tai absoluuttisesti oikein. Tämän kautta tavoitteena ei ole saada selville lopullista totuutta. Tavoitteena on löytää joitain yleisiä huomioita, mitkä tekevät koulusta sopivamman.
Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, joka perustuu aikaisempaan tutkimukseen. Tarkemmin määriteltynä tutkielma toteutetaan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, joka tarkoittaa yleiskatsausta, jota ei rajaa tiukat säännöt. Käytetyt aineistot voivat olla hyvinkin laajoja eikä niitä valita metodisten sääntöjen rajoissa. Tutkimus etenee usein seuraavanlaisesti. Tutkimuskysymys esitellään kontekstiin liitettynä ja tämän jälkeen esitellään käytettyä tutkimusmenetelmää, jolla saatu lähdeaineisto on hankittu. Lopuksi esille tuodaan kirjallisuuden pohjalta löydetyt tulokset ja pohditaan niitä.
Yleisesti Suomen opetussuunnitelmaprosessi huomioi hyvin kaikkien tasojen vaikutusmahdollisuudet. Makrotasolla asioiden muuttaminen vaatii oikean ajoituksen, tutkimusta, kehittämistä, arviointia ja paljon aikaa. Koulutuksen eriarvoisuutta tuottavat rakenteet ja toimintakäytänteet tulee tunnistaa ja purkaa. Mesotasolla kuntalaki mahdollistaa paljon ja riittävien resurssien turvaaminen on ratkaisevassa roolissa. Mikrotasolla on konkreettisimmat vaikutusmahdollisuudet yksittäiseen oppilaaseen. Valmentava vuorovaikutus ja ratkaisukeskeisyys ovat avainasemassa siinä, että opettaja voi tukea ja ymmärtää mahdollisimman monipuolisesti lasta.
Tutkimustuloksissa ei ole kysymys ehdottomista totuuksista, joita voisi mitenkään toteuttaa vain yhdellä tavalla tai absoluuttisesti oikein. Tämän kautta tavoitteena ei ole saada selville lopullista totuutta. Tavoitteena on löytää joitain yleisiä huomioita, mitkä tekevät koulusta sopivamman.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]