Successfulness of logistics and mobility piloting and innovation in Finland
Virtanen, Ville (2022-05-18)
Virtanen, Ville
V. Virtanen
18.05.2022
© 2022 Ville Virtanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205182190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205182190
Tiivistelmä
This thesis is a representation on how piloting in the field of mobility and logistics is done in Finland in rural and urban areas. The piloting is done vastly around the world and in Finland, and therefore the examination of pilot projects and innovations is going to take place in this thesis. With piloting there is a clear path to innovation. While piloting and innovation do differ, the resemblance is present. This thesis begins with literature review of innovation and the categorization of innovation which continues to empirical study about pilot projects in Finland and finally to conclusion. The main goal in this thesis was to find the criteria which ensure or help the successfulness of pilots and innovation in the field of mobility and logistic.
The goal of this thesis is to understand the nature of piloting and innovation especially, piloting and innovation in Finland. This thesis consists of definition of innovation, definition of successfulness and the possibility of defining successfulness and continuity for innovations and pilots. Main observations were the vast spread of pilots in Finland and how the amount of data was available in those pilots. The focus was to find critical success factors and key performance indicators to firstly discover if the pilot was indeed successful and then what were the factors that were done well and helped the pilot to be successful. The conclusion of this thesis was that it can be possible to estimate successfulness of pilots and innovations with KPIs and it could be possible to have a clear view with CSFs what are the subjects that can ensure projects and pilots to succeed. Tämä työ on esitys siitä, miten pilotointi hoidetaan Suomessa, varsinkin harvaan asutuilla alueilla sekä kaupunkiympäristössä. Pilotointia tehdään laajasti ympäri maailmaa sekä myös suomessa, jonka vuoksi pilottiprojektien ja innovaatioiden tutkiminen on läsnä tässä työssä. Pilotoinnilla on suora yhteys innovaatiotoimintaan. Vaikkakin innovaatio ja pilotointi eroavat toisistaan, yhteneväisyyksiä on silti läsnä. Tämä työ alkaa kirjallisuuskatsauksella innovaatioihin sekä niiden kategorisointiin, josta seuraa empiirinen tutkimus Suomen pilottiprojekteista ja lopuksi johtopäätökset.
Tässä työssä tavoitteena oli löytää kriteerit niille tekijöille, jotka varmistavat tai auttavat pilottien ja innovaatioiden onnistumista liikkumisen ja logistiikan alalla. Tämän työn tarkoituksena oli oppia ymmärtämään pilotoinnin ja innovoinnin luonnetta erityisesti Suomessa. Työ käsittelee myös innovaation ja onnistuneisuuden määritelmää sekä onko mahdollista määrittää onnistuneisuutta ja jatkuvuutta innovaatiolle ja piloteille. Tärkeimpiä havaintoja oli huomata pilottien laaja jakautuminen Suomessa sekä niistä kerätyn datan saatavuus. Pääpainona oli kriittiset onnistuneisuustekijät sekä suorituskyvyn mittarit, joilla ensin määriteltiin pilotin onnistuneisuus sekä mitkä tekijät edesauttoivat onnistumisessa. Lopputulemana pidettäköön sitä, että pilottien ja innovaatioiden onnistuneisuutta on mahdollista määrittää suorituskyvyn mittareilla sekä on mahdollista löytää ne kriittiset onnistuneisuustekijät, jotka mahdollistavat projektien ja pilottien onnistumisen.
The goal of this thesis is to understand the nature of piloting and innovation especially, piloting and innovation in Finland. This thesis consists of definition of innovation, definition of successfulness and the possibility of defining successfulness and continuity for innovations and pilots. Main observations were the vast spread of pilots in Finland and how the amount of data was available in those pilots. The focus was to find critical success factors and key performance indicators to firstly discover if the pilot was indeed successful and then what were the factors that were done well and helped the pilot to be successful. The conclusion of this thesis was that it can be possible to estimate successfulness of pilots and innovations with KPIs and it could be possible to have a clear view with CSFs what are the subjects that can ensure projects and pilots to succeed.
Tässä työssä tavoitteena oli löytää kriteerit niille tekijöille, jotka varmistavat tai auttavat pilottien ja innovaatioiden onnistumista liikkumisen ja logistiikan alalla. Tämän työn tarkoituksena oli oppia ymmärtämään pilotoinnin ja innovoinnin luonnetta erityisesti Suomessa. Työ käsittelee myös innovaation ja onnistuneisuuden määritelmää sekä onko mahdollista määrittää onnistuneisuutta ja jatkuvuutta innovaatiolle ja piloteille. Tärkeimpiä havaintoja oli huomata pilottien laaja jakautuminen Suomessa sekä niistä kerätyn datan saatavuus. Pääpainona oli kriittiset onnistuneisuustekijät sekä suorituskyvyn mittarit, joilla ensin määriteltiin pilotin onnistuneisuus sekä mitkä tekijät edesauttoivat onnistumisessa. Lopputulemana pidettäköön sitä, että pilottien ja innovaatioiden onnistuneisuutta on mahdollista määrittää suorituskyvyn mittareilla sekä on mahdollista löytää ne kriittiset onnistuneisuustekijät, jotka mahdollistavat projektien ja pilottien onnistumisen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]