”Haluan tehdä siitä arjesta mun omaa ammattietiikkaa kohtaavan” : varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia ammattietiikasta työnsä arjessa
Ylisirniö, Laura (2022-05-22)
Ylisirniö, Laura
L. Ylisirniö
22.05.2022
© 2022 Laura Ylisirniö. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205222328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205222328
Tiivistelmä
Tutkielmani aihe oli varhaiskasvatuksen opettajien ammattietiikka ja sen toteutuminen työn arjessa. Kiinnostuin aiheesta, koska varhaiskasvatuksen muutokset vaikuttavat myös ammattietiikkaan, joka on jatkuvan kehittämisen kohde. Opettajien on tietonsa ja osaamisensa lisäksi arvioitava myös omaa ammattietiikkaansa. Jokaisella opettajalla on oikeus omiin arvoihinsa, mutta työssään heidän on noudatettava varhaiskasvatuksen arvoja ja periaatteita. Valitsin aiheekseni opettajan ammattietiikan, koska opettajalla on pedagogisena johtajana velvollisuus huolehtia työyhteisönsä ammattieettisestä toiminnasta. Tavoitteenani oli tehdä näkyväksi opettajien ajatuksia ammattietiikasta kahden tutkimuskysymyksen kautta: 1) millaisissa työn arjen tilanteissa varhaiskasvatuksen opettajat pohtivat ammattieettisyyttä? 2) miten varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat ammattietiikan toteutuvan työnsä arjessa?
Teoreettisessa viitekehyksessäni tarkastelin Nel Noddingsin (1984) välittämisen etiikkaa opettajan työssä ja ammattietiikan taustalla. Toin esille, miten ammattietiikka on osa opettajan ammatillisuutta. Avasin opettajien ammattietiikkaa yleisesti ja perustelin sen tärkeyttä opettajien työssä. Kuvailin, miten varhaiskasvatuksen kehittämisen myötä opettajat saivat ammattieettisen ohjeistuksen, sekä mitä nämä ohjeet sisältävät. Hyödynsin tieteellisiä lähteitä ja aiempia tutkimuksia, jotka havaitsivat opettajien ammattieettisten käsitysten vaikuttavan työn toteuttamiseen. Toteutin tutkielmani laadullisena ja keräsin aineistoni haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen opettajaa, käyttäen puolistrukturoitua haastattelua. Analyysimenetelmänäni oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkielmani keskeinen tulos oli, että opettajat pohtivat ammattieettisyyttä tilanteissa, joissa he kiinnittivät huomiota päiväkodin työntekijöiden toimintaan, vanhempien kohtaamiseen, tiimin ja opettajan yhteistyöhön tai yhteiseen huoleen. He pohtivat tilanteita ensisijaisesti lasten näkökulmasta. Opettajat arvioivat ammattietiikan toteutuvan työnsä arjessa pääsääntöisesti hyvin, mutta arjen yksityiskohdista löytyy korjattavaa. Myös ammattieettisten ohjeiden toteutumisessa oli vaihtelua. Tutkielmani tuloksista päättelin eettisten kysymysten ja välittämisen olevan aina mukana opettajan työssä. Ammattietiikka kehittyy jo koulutuksen aikana ja se vaikuttaa opettajan toimintaan ja valintoihin. Sen huomioiminen ja kehittäminen työn arjessa on merkittävää. Yhteinen ammattietiikka on tarpeen ja se auttaa opettajia havaitsemaan työnsä ammattieettiset kysymykset ja seuraukset.
Teoreettisessa viitekehyksessäni tarkastelin Nel Noddingsin (1984) välittämisen etiikkaa opettajan työssä ja ammattietiikan taustalla. Toin esille, miten ammattietiikka on osa opettajan ammatillisuutta. Avasin opettajien ammattietiikkaa yleisesti ja perustelin sen tärkeyttä opettajien työssä. Kuvailin, miten varhaiskasvatuksen kehittämisen myötä opettajat saivat ammattieettisen ohjeistuksen, sekä mitä nämä ohjeet sisältävät. Hyödynsin tieteellisiä lähteitä ja aiempia tutkimuksia, jotka havaitsivat opettajien ammattieettisten käsitysten vaikuttavan työn toteuttamiseen. Toteutin tutkielmani laadullisena ja keräsin aineistoni haastattelemalla neljää varhaiskasvatuksen opettajaa, käyttäen puolistrukturoitua haastattelua. Analyysimenetelmänäni oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkielmani keskeinen tulos oli, että opettajat pohtivat ammattieettisyyttä tilanteissa, joissa he kiinnittivät huomiota päiväkodin työntekijöiden toimintaan, vanhempien kohtaamiseen, tiimin ja opettajan yhteistyöhön tai yhteiseen huoleen. He pohtivat tilanteita ensisijaisesti lasten näkökulmasta. Opettajat arvioivat ammattietiikan toteutuvan työnsä arjessa pääsääntöisesti hyvin, mutta arjen yksityiskohdista löytyy korjattavaa. Myös ammattieettisten ohjeiden toteutumisessa oli vaihtelua. Tutkielmani tuloksista päättelin eettisten kysymysten ja välittämisen olevan aina mukana opettajan työssä. Ammattietiikka kehittyy jo koulutuksen aikana ja se vaikuttaa opettajan toimintaan ja valintoihin. Sen huomioiminen ja kehittäminen työn arjessa on merkittävää. Yhteinen ammattietiikka on tarpeen ja se auttaa opettajia havaitsemaan työnsä ammattieettiset kysymykset ja seuraukset.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]