Vygotsky’s inner speech in second language learning
Nokkonen, Saara (2022-05-31)
Nokkonen, Saara
S. Nokkonen
31.05.2022
© 2022 Saara Nokkonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205312466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205312466
Tiivistelmä
This thesis focuses on Vygotsky’s theory on inner speech and inner speech in second language learning. To deepen the understanding of inner speech some supporting theories such as sociocultural theory, mediation, Zone of proximal development and scaffolding are mentioned. The supporting theories are mentioned because understanding inner speech would be difficult if not understanding the theories connected to it. Vygotsky’s sociocultural theory in which the theory of language appears is divided into sections of the theory to create a consistent body of information which is used to explain inner speech and inner speech in second language learning. There is a need in education for more diverse teaching methods and yet inner speech is not much used in education due to it being an internalized function and therefore more demanding to detect and understand. Tämä opinnäytetyö keskittyy Vygotskyn teoriaan sisäisestä puheesta ja sisäiseen puheeseen vieraan kielen opiskelussa. Teorian ymmärtämisen syventämisen vuoksi, joitain sisäistä puhetta tukevia teorioita, kuten sosiokulttuurinen teoria, mediaatio, lähikehityksen vyöhyke ja oppimisen ohjattu tuki mainitaan opinnäytetyössä. Tukevat teoriat mainitaan opinnäytetyössä, koska sisäisen puheen ymmärtäminen olisi hankalaa ilman ymmärrystä teorioista, jotka ovat siihen yhteydessä. Vygotskyn sosiokulttuurinen teoria, jossa kielen teoria esiintyy, on jaettu teorian erillisiin osioihin tavoitteena luoda yksi yhtenäinen kokonaisuus, jota käytetään sisäisen puheen ja sisäinen puhe vieraan kielen opiskelussa ymmärtämiseen. Koulutusjärjestelmässä on tarve uusille opetusmenetelmille ja silti sisäistä puhetta ei käytetä opetuksessa, koska se on sisäinen toiminto ja sen vuoksi vaativampi tutkia ja ymmärtää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32002]