Koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden vaikutus oppimiseen alakoulussa
Kasari, Sofia (2022-06-01)
Kasari, Sofia
S. Kasari
01.06.2022
© 2022 Sofia Kasari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206012483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206012483
Tiivistelmä
Fyysisellä aktiivisuudella ja liikunnalla on merkittävä rooli ihmisten kokonaisvaltaisen terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä. Liikunta on myös tärkeää lasten kehitykselle ja kasvulle. Kuitenkin viime aikoina mediassa on puhuttu liikkumattomuudesta ja etenkin lasten liikkumattomuus on herättänyt huolta.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten koulupäivän aikainen fyysinen aktiivisuus vaikuttaa alakouluikäisten lasten oppimiseen. Koulupäivän aikainen fyysisen aktiivisuus koostuu liikuntatunneista, välitunneista, opetukseen integroidusta liikunnasta ja istumisen tauottamisesta sekä liikuntakerhoista ja koulumatkoista. Työssä tarkasteltiin näiden koulupäivän aikaisten fyysisen aktiivisuuden osa-alueiden vaikutusta oppimiseen alakoulun kontekstissa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tarkemmin määriteltynä kyseessä on narratiivinen yleiskatsaus, jonka lähtökohtana toimivat aiemmat tutkimukset aiheesta.
Tutkielmaan kerätystä aineistosta kävi ilmi, että koulupäivän aikaisella fyysisellä aktiivisuudella ja liikunnalla on pääsääntöisesti myönteisiä vaikutuksia oppilaiden oppimiseen. On kuitenkin todennäköistä, että liikunta ei vaikuta oppimiseen suoraan, vaan sitä välittävät monet eri tekijät. Kerätyn aineiston perusteella näitä mahdollisia välittäviä tekijöitä ovat liikunnan vaikutukset aivojen rakenteessa ja toiminnassa, motorinen kehitys ja motoristen taitojen oppiminen sekä sosiaalinen vuorovaikutus. Aineistosta oli havaittavissa myös jonkin verran eroavaisuuksia. Lisäksi joissain lähteissä koulupäivän aikaisella liikunnalla ei havaittu olevan vaikutusta oppimiseen ollenkaan.
Tutkielmassa on kiinnitetty huomiota lähdekriittisyyteen, eettisyyteen ja luotettavuuteen. Työssä onkin käytetty mahdollisimman tuoreita tutkimuksia sekä muita tieteellisiä julkaisuja. Lähteinä ovat toimineet myös perusopetuksen opetussuunnitelma ja muut aiheeseen sopivat tieteelliset julkaisut ja oppikirjat.
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten koulupäivän aikainen fyysinen aktiivisuus vaikuttaa alakouluikäisten lasten oppimiseen. Koulupäivän aikainen fyysisen aktiivisuus koostuu liikuntatunneista, välitunneista, opetukseen integroidusta liikunnasta ja istumisen tauottamisesta sekä liikuntakerhoista ja koulumatkoista. Työssä tarkasteltiin näiden koulupäivän aikaisten fyysisen aktiivisuuden osa-alueiden vaikutusta oppimiseen alakoulun kontekstissa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tarkemmin määriteltynä kyseessä on narratiivinen yleiskatsaus, jonka lähtökohtana toimivat aiemmat tutkimukset aiheesta.
Tutkielmaan kerätystä aineistosta kävi ilmi, että koulupäivän aikaisella fyysisellä aktiivisuudella ja liikunnalla on pääsääntöisesti myönteisiä vaikutuksia oppilaiden oppimiseen. On kuitenkin todennäköistä, että liikunta ei vaikuta oppimiseen suoraan, vaan sitä välittävät monet eri tekijät. Kerätyn aineiston perusteella näitä mahdollisia välittäviä tekijöitä ovat liikunnan vaikutukset aivojen rakenteessa ja toiminnassa, motorinen kehitys ja motoristen taitojen oppiminen sekä sosiaalinen vuorovaikutus. Aineistosta oli havaittavissa myös jonkin verran eroavaisuuksia. Lisäksi joissain lähteissä koulupäivän aikaisella liikunnalla ei havaittu olevan vaikutusta oppimiseen ollenkaan.
Tutkielmassa on kiinnitetty huomiota lähdekriittisyyteen, eettisyyteen ja luotettavuuteen. Työssä onkin käytetty mahdollisimman tuoreita tutkimuksia sekä muita tieteellisiä julkaisuja. Lähteinä ovat toimineet myös perusopetuksen opetussuunnitelma ja muut aiheeseen sopivat tieteelliset julkaisut ja oppikirjat.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]