”Ei lihaksia, ei lihaskireyttä” : koululiikunta, kehopuheen problematiikka ja kehonkuva
Lotvonen, Titta; Nieminen, Nea (2022-06-02)
Lotvonen, Titta
Nieminen, Nea
T. Lotvonen; N. Nieminen
02.06.2022
© 2022 Titta Lotvonen, Nea Nieminen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206022517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206022517
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassa tarkastellaan koululiikunnan, kehopuheen ja opettajan merkitystä oppilaan kehonkuvan muodostumisen kannalta. Tavoitteena on selvittää minkälaisia yhteyksiä kehonkuvaan ja koululiikuntaan liittyy sekä millä tavoin yhteydet voivat vaikuttaa lapsen ja nuoren kehonkuvaan. Tutkielmassa kuvataan kehonkuvan käsitettä ja negatiivisen että positiivisen kehosuhteen muodostumisen syitä sekä määritellään kehopuhetta. Tarkastelun alla on myös liikuntaa opettavien opettajien toiminnan merkitys sekä valmiudet lapsen ja nuoren positiivisen kehonkuvan muodostumisessa sekä ylläpitämisessä ja negatiivisen kehonkuvan riskitekijöiden ehkäisyssä. Pohdinnassa keskitytään erityisesti opettajan mahdollisuuksiin myönteisen kehonkuvan edistäjänä sekä arvioidaan yhteiskunnallisia syitä tutkimuksen tarpeellisuuden takana.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jolloin se perustuu jo julkaistuiden tutkimusten ja tieteellisten julkaisuiden hyödyntämiseen ja arvioimiseen. Aineisto koostuu pääosin tieteellisistä artikkeleista, jotka käsittelevät erityyppistä kehonkuvan ja koululiikunnan tutkimusta sekä monipuolisesta kirjallisuudesta ja valikoiduista muista lähteistä. Tutkielmassa käytettiin myös julkaisuissa ja artikkeleissa esiintyneitä omakohtaisia kokemuksia kehopuheesta, joita verrattiin negatiivisen kehonkuvan riskitekijöiden ilmenemiseen.
Tutkielman tutkimustuloksissa voidaan nähdä monenlaisia yhteyksiä koululiikunnan vaikuttavuudesta kehonkuvan muodostumiseen, sillä koululiikunnan luonteenomaisuutta ja koululiikuntakokemuksia tarkasteltaessa voitiin nähdä sekä negatiivisia kehonkuvan riskitekijöitä että positiivisia edesauttajia. Oppiaineen kehollisuuden vuoksi oli oletettavissa, että liikunnantunneilla kehollisuus voi olla esillä myös puheessa. Tutkielmassa korostuikin oppilaiden kokemukset liikuntatuntien kehollisista kokemuksista sekä liikuntaa opettavan opettajan toiminnan merkitys.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jolloin se perustuu jo julkaistuiden tutkimusten ja tieteellisten julkaisuiden hyödyntämiseen ja arvioimiseen. Aineisto koostuu pääosin tieteellisistä artikkeleista, jotka käsittelevät erityyppistä kehonkuvan ja koululiikunnan tutkimusta sekä monipuolisesta kirjallisuudesta ja valikoiduista muista lähteistä. Tutkielmassa käytettiin myös julkaisuissa ja artikkeleissa esiintyneitä omakohtaisia kokemuksia kehopuheesta, joita verrattiin negatiivisen kehonkuvan riskitekijöiden ilmenemiseen.
Tutkielman tutkimustuloksissa voidaan nähdä monenlaisia yhteyksiä koululiikunnan vaikuttavuudesta kehonkuvan muodostumiseen, sillä koululiikunnan luonteenomaisuutta ja koululiikuntakokemuksia tarkasteltaessa voitiin nähdä sekä negatiivisia kehonkuvan riskitekijöitä että positiivisia edesauttajia. Oppiaineen kehollisuuden vuoksi oli oletettavissa, että liikunnantunneilla kehollisuus voi olla esillä myös puheessa. Tutkielmassa korostuikin oppilaiden kokemukset liikuntatuntien kehollisista kokemuksista sekä liikuntaa opettavan opettajan toiminnan merkitys.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31907]