”Kukaan lapsi ei käyttäydy haastavasti tarkoituksella, vaan kaikelle löytyy selittävä tekijä.” : varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemuksia haastavista kasvatustilanteista
Jäntti, Mira; Holappa, Noora (2022-06-02)
Jäntti, Mira
Holappa, Noora
M. Jäntti; N. Holappa
02.06.2022
© 2022 Mira Jäntti, Noora Holappa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206022530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206022530
Tiivistelmä
Varhaiskasvatusikäisten lasten haastavasta käyttäytymisestä on uutisoitu viime vuosina paljon ja haastavat kasvatustilanteet kuormittavat työntekijöitä. Haluamme tutkia aihetta sen ajankohtaisuuden ja tärkeyden vuoksi. Haastavaksi koetun käyttäytymisen taustalla on usein lapsen sosioemotionaalinen tuen tarve, joka voi ilmetä eksternalisoivasti ja internalisoivasti. Tässä tutkimuksessa lapsen haastavalla käyttäytymisellä tarkoitetaan aggressiivista, uhmakasta, levotonta ja vetäytyvää käyttäytymistä.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on haastavista kasvatustilanteista. Haluamme tutkia, miten lasten haastavaksi koettu käyttäytyminen ilmenee, mitä tekijöitä sen taustalla koetaan olevan sekä millaista tukea varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat tarvitsevansa työssään kohdatessaan haastavia kasvatustilanteita. Pohjustamme tutkimusta kuvaamalla lapsen sosioemotionaalista kehitystä ja siihen liittyvää tuen tarpeen ilmenemistä sekä ammattilaisen roolia näissä tilanteissa. Tutkimus on toteutettu monimenetelmäisesti hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta mahdollisimman monipuolisten tulosten saavuttamiseksi. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja se koostuu varhaiskasvatuksen ammattilaisten (n=74) kokemuksiin perustuvista vastauksista. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen, minkä lisäksi määrällinen aineisto koostettiin vertailemalla aineiston frekvenssi- ja prosenttijakaumia.
Tutkimuksen mukaan enemmistö varhaiskasvatuksen ammattilaisista kohtaa haastavia kasvatustilanteita päivittäin tai lähes joka päivä. Vastaajien kokemusten perusteella levotonta käyttäytymistä kohdataan selkeästi eniten. Tulosten mukaan haastavia kasvatustilanteita esiintyy eri konteksteissa, joista yleisimmäksi koettiin siirtymätilanteet. Niiden taustalla vaikuttavat yksilö- ja ympäristötekijöitä, kuten lapsen tuen tarve, perhetilanne, ammattilaisen osaaminen ja asenne sekä resurssitekijät. Ammattilaisten kokemusten mukaan haastaviin kasvatustilanteisiin tarvitaan monenlaista tukea. The challenging behaviour of children in early childhood education has been in the news a lot in recent years and challenging situations are a burden on early childhood education professionals. We want to research this topic because of its topicality and importance. Challenging behaviour is often driven by a child’s need for socio-emotional support, which can manifest itself in externalising and internalising ways. In this study, challenging behaviour in children is defined as aggressive, defiant, agitated and withdrawn behaviour.
The aim of the study is to explore the experiences of early childhood professionals in challenging situations. We want to explore how children’s behaviour is perceived as challenging, what factors are perceived to be behind it and what support early childhood professionals feel they need in their work when faced with challenging educational situations. We base our research on a description of children’s socio-emotional development and the related need for support, as well as the role of professionals in these situations. The research is multi-methodological, using both qualitative and quantitative research methods to achieve the most diverse results possible. The research material was collected through an electronic questionnaire and consists of responses based on the experiences of early childhood education professionals (n=74). The qualitative data were analysed using content analysis, and the quantitative data were compiled by comparing frequency and percentage distributions of the data.
According to the results of the survey, the majority of early childhood professionals face challenging educational situations every day or almost every day. Based on the experiences of the respondents, agitated behaviour is by far the most common. According to the results, these situations occur in a variety of settings, the most common of which was perceived as transitional situations. These are driven by individual and environmental factors such as the child’s need for support, the family situation, the professional’s skills and attitude, and resources. Professionals’ experience shows that a wide range of support is needed in challenging situations in early childhood education.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on haastavista kasvatustilanteista. Haluamme tutkia, miten lasten haastavaksi koettu käyttäytyminen ilmenee, mitä tekijöitä sen taustalla koetaan olevan sekä millaista tukea varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat tarvitsevansa työssään kohdatessaan haastavia kasvatustilanteita. Pohjustamme tutkimusta kuvaamalla lapsen sosioemotionaalista kehitystä ja siihen liittyvää tuen tarpeen ilmenemistä sekä ammattilaisen roolia näissä tilanteissa. Tutkimus on toteutettu monimenetelmäisesti hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta mahdollisimman monipuolisten tulosten saavuttamiseksi. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla ja se koostuu varhaiskasvatuksen ammattilaisten (n=74) kokemuksiin perustuvista vastauksista. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen, minkä lisäksi määrällinen aineisto koostettiin vertailemalla aineiston frekvenssi- ja prosenttijakaumia.
Tutkimuksen mukaan enemmistö varhaiskasvatuksen ammattilaisista kohtaa haastavia kasvatustilanteita päivittäin tai lähes joka päivä. Vastaajien kokemusten perusteella levotonta käyttäytymistä kohdataan selkeästi eniten. Tulosten mukaan haastavia kasvatustilanteita esiintyy eri konteksteissa, joista yleisimmäksi koettiin siirtymätilanteet. Niiden taustalla vaikuttavat yksilö- ja ympäristötekijöitä, kuten lapsen tuen tarve, perhetilanne, ammattilaisen osaaminen ja asenne sekä resurssitekijät. Ammattilaisten kokemusten mukaan haastaviin kasvatustilanteisiin tarvitaan monenlaista tukea.
The aim of the study is to explore the experiences of early childhood professionals in challenging situations. We want to explore how children’s behaviour is perceived as challenging, what factors are perceived to be behind it and what support early childhood professionals feel they need in their work when faced with challenging educational situations. We base our research on a description of children’s socio-emotional development and the related need for support, as well as the role of professionals in these situations. The research is multi-methodological, using both qualitative and quantitative research methods to achieve the most diverse results possible. The research material was collected through an electronic questionnaire and consists of responses based on the experiences of early childhood education professionals (n=74). The qualitative data were analysed using content analysis, and the quantitative data were compiled by comparing frequency and percentage distributions of the data.
According to the results of the survey, the majority of early childhood professionals face challenging educational situations every day or almost every day. Based on the experiences of the respondents, agitated behaviour is by far the most common. According to the results, these situations occur in a variety of settings, the most common of which was perceived as transitional situations. These are driven by individual and environmental factors such as the child’s need for support, the family situation, the professional’s skills and attitude, and resources. Professionals’ experience shows that a wide range of support is needed in challenging situations in early childhood education.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]